Deel dit artikel
-

Open- en klikratio’s bij e-mailmarketing flink in de lift

De gemiddelde open- en klikratio’s van e-mail zijn in 2019 gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Bedrijven weten hun doelgroepen steeds effectiever te bereiken met e-mail, zo blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2020, die vandaag is gepubliceerd.

Uit het onderzoek blijkt dat de zogenoemde Confirmed Open Rate (COR) is gestegen naar 39,3 procent. De Click Through Rate (CTR) en de Click To Open Rate (CTO) zijn eveneens gegroeid naar respectievelijk 7,7% en 17,2 procent.

De energie- en nutsbranche heeft net als vorig jaar de hoogste COR met 75,1 procent. De grootste stijger binnen deze ratio is echter de groothandelssector.

Dit jaar heeft de energie- en nutssector voor het eerst ook de hoogste CTR met 24,3 procent. Daarmee stijgt de branche in deze ratio het meest ten opzichte van vorig jaar. De hoogste CTO is wederom voor de land- en tuinbouwsector met 29,6 procent.

Doelgroepen van kleinere campagnes openen e-mails 8,1 procent meer dan gemiddeld. Evenals het jaar daarvoor geldt: hoe groter de campagnes, hoe lager de gemiddelde ratio’s. Wel is de openratio van campagnes met een omvang tussen 50.000 en 250.000 gestegen met 4,3 procent.

De grootste verzenders van e-mail waren dit jaar de retailsector en de media- en uitgeefbranche; samen waren ze verantwoordelijk voor 36 procent van alle campagnes en goed voor 49 procent van alle verstuurde e-mails.

De meest promotionele mails werden aan het einde van het jaar verstuurd. Dat gebeurde grotendeels tijdens kantooruren, zowel voor B2B (80,7 procent) als B2C (63,5%). Populaire verzendtijden waren 10:00 uur (B2B) en 16:00 uur (B2C).

De openratio is het hoogst voor e-mails die op maandag zijn verzonden, gemiddeld (COR: 40,1%) – zeker voor goede doelen (op vrijdag worden 69,5% van hun e-mails geopend). De openratio voor B2B e-mails is het hoogst voor e-mails verzonden op vrijdag (COR: 38,5%).

Gemiddeld openden mensen de meeste e-mails om 16:00 uur (43,9 procent). De klikratio is het hoogst voor e-mails die op zaterdag zijn verstuurd (CTR: 8,6% & CTO: 18,1%). Qua tijdstip klikken mensen het meest om 21:00 uur (CTR: 10,4% & CTO: 22,4%).

Verklarende termen

Confirmed Open Rate (COR): aantal uniek bevestigde opens gedeeld door aantal geaccepteerde e-mails.

Click Through Rate (CTR): aantal unieke klikken gedeeld door aantal geaccepteerde e-mails.

Click to Open Rate (CTO): aantal unieke klikken gedeeld door aantal uniek bevestigde opens.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond