Deel dit artikel
-

De businesscase van ‘tweedekansjes’

Of ze nu tweedekansje, retour deal of anders heten: een groeiende hoeveelheid retourgoederen vindt zijn weg weer naar de markt. Niet als partij, maar als individuele producten. Via een arbeidsintensief proces dat vragen oproept over de rendabiliteit. “Het verplaatsen van partijverkoop naar individuele verkoop gaat niet alleen om financiën, ook om duurzaamheid.” Toch lijken financiële opbrengsten nog leidend. Een blik op de kansen, knelpunten én verdiensten.

Het imago van e-commerce heeft periodiek te lijden onder berichten over hoge retourcijfers, waardevernietiging door retourproducten en zelfs letterlijke vernietiging van producten die overschieten. Buiten dat dit vanuit duurzaamheidsoogpunt steeds minder gewaardeerd wordt door consumenten, zijn de effecten van retourbeleid ook steeds sterker terug te zien in de jaarcijfers van (grote) e-commercespelers. Voorkomen is beter dan genezen, luidt dan ook het devies, maar tegelijkertijd heerst het besef dat e-commerce zonder retouren simpelweg niet bestaat. En dus wordt er gezocht naar oplossingen om teruggezonden goederen een nieuw leven te geven. Steeds meer partijen richten zich daarbij op het sorteren, controleren en opnieuw verkopen van individuele producten, als alternatief voor partijverkoop.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!