Deel dit artikel
-

1,9 miljard euro uitgegeven bij Europese webwinkels in 2019

In 2019 besteedden Nederlandse consumenten 1,9 miljard euro bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 19,3 procent meer dan in 2018, toen 1,6 miljard euro besteed werd. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven in de Europese Unie die buiten Nederland zijn gevestigd. De cijfers zijn exclusief btw en berekend volgens een experimentele methode.

Het CBS heeft de uitgaven in 2019 berekend op 553 miljoen euro, waarmee de omzet van Europese webwinkels op kwartaalbasis een recordniveau bereikte. De verkopen van Nederlandse webwinkels stegen in het vierde kwartaal van 2019 minder hard.

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen maar een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2019 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. De totaalomzet van de detailhandel in Nederland was in 2019 3,3 procent hoger dan in 2018.

 

Foto Pexels

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond