Deel dit artikel
-

‘Centennials domineren de komende jaren de wereldmarkt’

De iBrain generatie, van dertien tot negentien jaar, gaat wezenlijk anders om met digitale media dan oudere generaties. Dat vertelde Barbara Schouten van GfK gisteren op Cross Media Café – Wat doet de jeugd? in Hilversum.

Het is een generatie die leeft met de smartphone, 95 procent heeft hem. 65 procent heeft ook een tablet. WhatsApp, Snapchat en YouTube worden vaak gebruikt (Facebook beduidend minder) om ervaringen te delen. Nieuwe diensten als Twitch en Fantube.me zijn sterk in opkomst. 86 procent zegt ook games te spelen.

Het is ook een generatie die structureel minder lineaire tv kijkt of radio luistert, domweg omdat ze genoeg alternatieven hebben. De meesten kijken zelfs meer dan 3,5 uur per dag naar YouTube. Dat gaat ook niet veranderen als ze ouder worden, vermoedt Schouten. Wel wordt het tv scherm vaak gebruikt voor het bekijken van online diensten.

De iBrain generatie, ook wel bekend als Gen Z of Centennials, is geboren tussen 1995 en 2010 en in 2020 zal deze groep jongeren de belangrijkste wereldmarkten domineren. Schouten: “Ze geven nu nog niet zoveel uit, maar dat zal straks echt veranderen.”

Het ging gisteren dan ook vooral over de vraag hoe grote mediamerken deze groep consumenten naar zich toe wil trekken. TMG ziet vooral toekomst in video. Mandy van der Wal, directeur OTT bij TMG, beloofde dat haar bedrijf zich volgend jaar vanuit de bestaande merken zich meer op jongeren zal gaan richten. “Op dit moment doen we dat eigenlijk alleen met Dumpert. We gaan het stap voor stap doen, maar voor ons is dit wel een belangrijke groeimarkt die de daling in print moet compenseren.”

Eugene Hendrikx is oprichter en CEO van het relatief nieuwe Fantube.me, een site waar je persoonlijke berichten kan bestellen van bijvoorbeeld Armin van Buuren, Marco Borsato en Dirk Kuyt.​ Dat loopt luttele maanden na de lancering verrassend goed: er zijn 250.000 video’s verkocht, voor 5 tot wel meer dan 1000 euro per bericht. “Artiesten willen graag contact kunnen houden met hun fans, alleen is dat logistiek lastig. Wij verbinden fans met artiesten.”

Bij grotere artiesten gaat nagenoeg al het geld naar een goed doel, na aftrek van kosten. Beginnende artiesten kunnen zelf bepalen wat ze eraan willen verdienen. Fantube.me richt zich nu nog op Nederland, maar heeft internationale ambities.

Pim van Valkengoed is de Nederlandse kampioen Hearthstone, een online kaartspel dat wereldwijd gespeeld wordt. Van Valkengoed heeft zijn eigen kanaal op Twitch, de videodienst die vooral aan Gen Z appelleert. Geen entertainmentvorm bereikt Gen Z beter dan eSports en ook nog via zoveel mogelijk digitale kanalen: van smartphone tot XBox. Gemiddeld wordt 100 minuten per dag gekeken.

Gelet op het steeds bredere aanbod zou Twitch YouTube in de toekomst wel eens voorbij kunnen streven. Van Valkengoed moest helaas wel constateren dat eSports in Nederland nog niet echt van de grond is gekomen. “In Zweden komen hele gezinnen naar stadions om naar een videogame te kijken, compleet met shirtjes van hun favoriete spelers. Misschien zijn Nederlanders wel iets te nuchter hiervoor.”

De vraag is wel of al deze investeringen ook op de lange termijn lonen. Gen Z is nog minder loyaal dan de generaties voor hen. Naar merken, maar zeker ook naar apps en platforms. Sociale netwerken sturen nu hun beslissingen, maar dat kan morgen zomaar iets anders zijn.

Deel dit bericht

1 Reacties

Joost Biels

Ook graag aandacht voor de Getitalls. Geboren tussen 1900 en 2017. Onderscheiden zich van hun voorgangers door autogebruik en hun dagelijkse omgang met electronica.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond