Deel dit artikel
-

CEO Adyen: ‘Disruptie is uncool’

Omnichannel is de grote uitdaging als het gaat om online betalingen. Dat zei CEO Pieter van der Does van het Nederlandse betaalbedrijf Adyen zojuist op Web Summit in Dublin. “Je ziet daar nog een wirwar van systemen die wij aan elkaar kunnen koppelen. Ik zie eerlijk gezegd nog weinig serieuze concurrentie op dat gebied.”

Op de vraag of hij Adyen ziet als een disuptor, antwoordde Van der Does: ‘Disruptie vind ik uncool. Wij doen wat banken hebben nagelaten. Banken zijn vaak van huis uit nationaal georiënteerd, terwijl bedrijven als Airbnb, Spotify en Facebook met internationale geldstromen te maken hebben. Wij bouwen een nieuwe infrastructuur bovenop dat oude systeem. Dat is wat anders dan dat je het oude spoor opknapt. Daarom nemen we ook bijna geen mensen uit de financiële wereld aan, die vertellen je alleen maar wat niet kan.”

Adyen werd vandaag in Dublin aangekondigd als een unicorn, een bedrijf met een waardering van 1 miljard dollar. Maar Van der Does heeft niets met die term. “Als je alleen maar vanwege het aanzien op die lijst wil komen, ben je mijns inziens verkeerd bezig. Ik vond het al een hele prestatie dat we vorig jaar 250 miljoen dollar aan financiering hebben opgehaald, maar pas met een kleinere financiering door Iconiq Capital, bekend van Mark Zuckerberg en Jack Dorsey (Twitter), kwamen we internationaal in de schijnwerpers te staan.”

Van der Does heeft anders dan First Data en Worldpay geen ambities om naar de beurs te gaan. “Onze uitdaging is om onze oplossingen tijdig uit te rollen, niet om met heel veel geld heel veel mensen aan te trekken. We groeien stap voor stap. We zijn uiterst zuinig op onze mensen.”

Daarom vindt ook alle ontwikkeling in Amsterdam en niet in Silicon Valley plaats, zegt de Nederlander. “Onze programmeurs zijn loyaal. Die lopen niet na 18 maanden weg om elders meer te verdienen, zoals in San Francisco gebruikelijk is. Let wel: Nadat je ze twaalf maanden hebt opgeleid. Gelukkig kunnen we tegenwoordig aan goede mensen  komen. We hebben programmeurs uit de Valley in Amsterdam werken.”

Deel dit bericht

8 Reacties

Duh

“Onze programmeurs zijn loyaal. Die lopen niet na 18 maanden weg om elders meer te verdienen, zoals in San Francisco gebruikelijk is.”

Dat wil ik best geloven (nooit iets slechts over Adyen gehoord), maar vergeet er dan niet bij te vertellen dat concurrentiebedingen in California niet legaal zijn en salarissen hier niet bijster competitief met de makkelijke instroom van binnen en buiten de EU.

TH

1 miljard, luchtbel incomming. Een hoop popiejopie gewauwel, maar hoeveel klanten heeft Adyen nou echt en waar komt die waardering vandaan?

Piet

Haha, lekker TH. Lekker negatief.. Toevallig ook zelf ooit zo’n idee gehad, behalve de ballen om het uit ook daadwerkelijk uit te voeren?

Die waardering kan ik je wel uitleggen.

Adyen heeft een bepaalde omzet en bepaalde groei verwachtingen. Dat leggen ze voor aan investeerders zoals bijvoorbeeld in het artikel genoemde Iconiq capital. Vervolgens geven ze aan hoeveel geld ze willen ophalen en dan onderhandelen ze over het deel van het bedrijf dat ze daarvoor moeten verkopen.

Snap je dat, of moeten we het nog even nader uitleggen.

Fijne avond!

ps. Ik zal hier wel niet met Tommy Hilfiger te maken hebben.

TH

@Piet. Van der Does zegt het zelf al, “Als je alleen maar vanwege het aanzien op die lijst wil komen, ben je mijns inziens verkeerd bezig.” Die waardering en lijstjes, dat is waar ik tegen ageerde, dat gelul en die awards zitten je als serieus bedrijf alleen maar in de weg en ondermijnen je echte marktwaarde.

Martijn

Banken die de boot missen gaan zeker proberen op een rijdende trein te springen. Dat wordt vet cool

Tom

Adyen is echt een top bedrijf waar heel Nederland trots op mag zijn. Zelf trouwe klant vanaf begin en nooit problemen, support is goed, alle betaal methodes zitten erin voor internationale projecten en scherp geprijsd. Dit alles is al een disruptie in de bankenwereld en helaas niet vanzelfsprekend. Ga zo door.

Dick

“Disruptie vind ik uncool. Wij doen wat banken hebben nagelaten. Banken zijn vaak van huis uit nationaal georiënteerd, terwijl bedrijven als Airbnb, Spotify en Facebook met internationale geldstromen te maken hebben. Wij bouwen een nieuwe infrastructuur bovenop dat oude systeem. Dat is wat anders dan dat je het oude spoor opknapt.”

Uncool of niet, het is nog steeds disruptie. waar wil hij heen met zo’n loos antwoord? Weglopen uit het hokje waar hij denkt ingeduwd te worden?

m.bosma38@chello.nl

Snap niet waar jullie mensen het over hebben . Adyen maakt in Nederland de kleine ondenemer KAPOT. Het tarief van Payleven liegt er niet om, en het duurt veel te lang voor je jouw geld op de rekening hebt staan. Dus ik snap niet, dat deze firma zoveel “lof” krijgt, onbegrijpelijk, en schandalig.
Minke Bosma, praktijk in de voetverzorging te Heerenveen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond