Deel dit artikel
-

CES nu echt van alle markten thuis

Een paar jaar geleden draaide de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas vooral rond consumentenelektronica. Tegenwoordig ligt de nadruk veel meer op innovatie in de breedste zin van het woord.

Procter & Gamble, de Unilever van Noord Amerika, is 183 jaar oud, en is pas sinds vorig jaar op de CES. Met slimme tandenborstels, een appgestuurde geurverspreider en Lumi by Pampers, oftewel een monitoringssysteem voor de baby. Ook de Gillette Treo zit barstensvol technologie, maar verwacht je niet op een beurs als CES.

Zoals heel veel wat wat deze week wordt gepresenteerd op de beursvloer buiten de traditionele kaders lijkt te vallen. Niet minder dan 1200 startups presenteren hun innovaties aan investeerders, en Steve Koenig van de Consumer Technology Association pikte er tijdens de presentatie 2020 Tech Trends to Watch zondag drie Nederlandse start-ups uit. Zoals Hydraloop dat bad-, douche- en wasmachinewater reinigt. Of Coolfinity, dat innovatieve koelkasten maakt. Oftewel bedrijven die je eerder op de Hannover Messe verwacht.

Aan de andere kant: er is nauwelijks nog technologie die geen gebruik maakt van data. Het Internet of Things (IOT) is volgens Koenig dankzij kunstmatige intelligentie toch vooral het Intelligence of Things geworden. Kunstmatige intelligentie zit tegenwoordig in televisies, in slimme deurbellen (gezichtsherkenning) en ovens (herkenning geplaatste objecten).

Koenig ziet twee belangrijke ontwikkelingen: Massive IOT (groot bereik, weinig data) en Critical IOT (klein bereik, veel data). In het laatste geval moet je denken aan bijvoorbeeld zorg op afstand.

En dat 5G daarbij een grote rol zal spelen is eviden. In 2022 zal het aantal in de VS verkochte 5G smartphones al groter dan zijn modellen zonder, maar het is vooral de Enterprise die 5G gaat benutten voor slimme toepassingen.

Tekenend voor de bredere invulling van CES was de persconferentie van Panasonic: in de afgelopen jaren ging het over camera’s, televisies en hoofdtelefoons. Nu werd daar nog geen vijf minuten aan besteed. Het Japanse bedrijf richtte zich aandacht liever op e-bikes en elektrische auto’s voor hulpdiensten die het samen met Troplos Motors ontwikkelde.

Het wemelt op de CES nnovaties voor de auto-industrie. Reden is dat de North American International Auto Show is verplaatst van januari naar juni. Zo richt het Duitse concern Bosch zijn aandacht op de zonneklep. Virtual Visor – een transparant lcd-paneel met camera – vervangt de traditionele zonneklep volledig. Het maakt gebruik van vloeibare kristaltechnologie om een specifieke lichtbron te blokkeren. Tegelijkertijd optimaliseert het systeem het zicht, het comfort en de veiligheid van de bestuurder.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Hyundai grijpt de internationale Consumer aan om de innovatieve toekomstvisie op het gebied van stedelijke mobiliteit te tonen. Het Japanse bedrijf presenteerde het concept van Urban Air Mobility (UAM, personenvervoer door de lucht met de vliegende auto, ofwel Personal Air Vehicle PAV) en de Purpose Built Vehicle (PBV).

Hyundai heeft het concept ontwikkeld in samenwerking met Uber (Elevate), dat de PAV op grote schaal wil inzetten als Uber Air Taxi. In Uber Elevate zorgt Hyundai voor de productie en het beheer van de PAV’s; Uber zorgt voor de ondersteuning in de lucht en de verbindingen met de mobiliteit op de grond en met de passagiers door middel van een zogenoemd luchtreisdeelnetwerk.

Het drone-achtige vliegtuig S-A1 is ontwikkeld voor kruissnelheden tot 290 km/u, op een hoogte van 300 tot 600 meter en voor vluchten van maximaal zo’n 100 kilometer. De batterijen zijn binnen vijf tot zeven minuten op te laden.

De persconferentie van Toyota ging nog verder: het bedrijf kondigde aan een prototype van de stad van de toekomst te willen bouwen op een terrein van 175 hectare aan de voet van de berg Fuji, de hoogste berg van Japan. De ‘Woven City’ wordt een volledig verbonden ecosysteem op basis van waterstof ofwel een ‘hydrogen-based society’.

De Woven City zal als fulltime thuis dienen voor onder meer onderzoekers en wetenschappers die zich gaan bezighouden met de ontwikkeling en het testen van autonomie, robotica, persoonlijke mobiliteit, smart homes en kunstmatige intelligentie in een realistische leefomgeving.

Toyota zal andere commerciële partijen en geïnteresseerde wetenschappers en onderzoekers van over de hele wereld uitnodigen om in Woven City aan eigen projecten te komen werken.

Toch ging het ook nog over aardse zaken, zoals televisies. Schermen gaan richting 50 inch en hoger en bieden daarmee kansen voor 8K, oftewel vier maal de resolutie van HDTVs, want ‘des te groter het scherm, des te gedetailleerder het beeld’, meent trendwatcher Koenig. LG wijkt hiervan af met een OLED televisie van 48 inch, die nog altijd over 8 miljoen pixels beschikt. De GX-lijn wordt gepresenteerd als ‘gallery-oled’, die als schilderijen aan de muur kunnen hangen om bijvoorbeeld kunst weer te geven. Dat heeft LG afgekeken van de The Frame-modellen van Samsung.

Een nieuwe technologie van Sony voor zijn nieuwe BRAVIA televisies is Ambient Optimization. Die optimaliseert de beeld- en geluidskwaliteit op basis van de omgeving van de kijker. Zo past Ambient Optimization de helderheid van het beeld automatisch aan op basis van de verlichting. De helderheid wordt geboost in fel verlichte kamers en verlaagd in donkere ruimtes. De technologie detecteert zelfs objecten zoals gordijnen en meubels die het geluid kunnen absorberen of weerkaatsen, en stemt de akoestiek optimaal af.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond