Deel dit artikel
-

Chrome minder streng voor adblockers

De makers van webbrowsers Chrome zullen iets minder streng optreden richting adblockers. Eerst wilden ze hun werking zo goed als onmogelijk maken. Daar komt Google nu op terug.

Dat wordt duidelijk uit een vorige week gepubliceerd visiedocument over hoe Chrome in de toekomst met extensies gaat werken. Want daar ligt de kern van de twist.

In toekomstige versies van Chrome moet het extensieplatform veiliger worden en de privacy van gebruikers verbeteren. Derde partijen kunnen daardoor via extensies, extern op de browser ingeladen software, minder kwaadwillende acties ondernemen. Die hogere mate van controle in de browser zou adblockers echter ontwrichten.

Google verlangde van de adblockers dat zij zouden vertellen welke sites Chrome zou moeten blokkeren. Ze zouden niet zelf meer scripts en sites mogen belemmeren en blokkeren. Bovendien zouden de blockscripts te veel rekenkracht uit de browser opslurpen. Die claim weerleggen ze echter. Daarom komt de browsermaker nu deels op terug op zijn eerdere voornemen, beschrijft Ars Technica.

Slechte scripts zullen in de toekomst nog steeds geweerd worden, maar de makers van Chrome bieden een technische middenweg aan adblockers. Hun werk zal anders worden, maar niet onmogelijk. Of en, zo ja, welke impact dat op de eindgebruiker heeft moet nog blijken.

Foto: alan levine (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond