Deel dit artikel
-

ConsuWijzer zag toename meldingen over misleidende verkoop

ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), zag vorig jaar een toename van meldingen over misleidende verkoop via internet van ‘gratis’ proefpakketten en levering van ongevraagde producten, diensten en abonnementen.

Consumenten klagen dat bedrijven rekeningen sturen voor producten of diensten waar zij niet om hebben gevraagd of die gratis leken. Bij ongevraagde abonnementen gaat het vaak om vakantiehuizen, reisjes, kortingsacties en prijsvragen.

De aanbieders zijn niet of moeilijk bereikbaar, en zet consumenten met agressieve incassopraktijken onder druk om te betalen.

Afgelopen najaar voerde de ACM een landelijke publiekscampagne met de boodschap: Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit. De campagne heeft volgens de toezichthouder miljoenen consumenten bereikt. Ook dit jaar zal de ACM scherp toezicht houden op oneerlijke handel via internet en telefoon.

Consuwijzer.nl had vorig jaar ruim 3 miljoen bezoeken (9 procent meer dan in 2016). Het consumentenloket ontving 57.000 vragen en meldingen per telefoon en email (evenveel als in 2016).

Dit bericht is 8 keer gedeeld

1 Reactie

Hubert - Novedad NV

Wat met de valse kortingen van de dag aanbieders die dagelijks mails sturen.
Ze duiden een prijs aan geven korting met een resultaat hoeveel je bespaart.
Mag dat in Europa en meer bepaald in Nederland ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond