Deel dit artikel
-

Coronavirus brengt Europese moderetail grote veranderingen

Offline georiënteerde modewinkels in Europa hebben de door COVID-19 verloren omzet niet kunnen compenseren met toegenomen internethandel. De verliezen zijn groter dan de toch indrukwekkende digitale omzetsprongen. De consument en de tijd vragen om meer sociale en duurzame kleding.

Zo luidt in grote lijnen de conclusie van een onderzoek door Cross-Border Commerce Europe naar de fashionretail. Dat beeld kwam al naar voren in de financiële cijfers van bijvoorbeeld H&M en Nike. De Zweden zagen de omzet gehalveerd en online met 36 procent groeien. De Amerikanen boekten onlangs een omzetdip van 38 procent meer een digitale plus van 75 procent.

Het onderzoek laat verder zien dat digitale bemiddelaars tussen merken en consumenten de grote winnende partijen zijn. Dat zijn gewone internetwinkels, vintageplatformen als Vinted en Depop maar ook marktplaatsen als Zalando en Asos.

De rapporteurs stellen: “Het consumentenvertrouwen in ‘Made in China’ wordt momenteel verstoord. China domineert onze toeleveringsketens. Maar goedkope productie heeft zijn prijs, namelijk enorme afhankelijkheid. Mode vraagt om meer sociale en ecologische duurzaamheid. De coronaviruspandemie dwong consumenten nieuwe gewoonten aan te nemen, prioriteiten opnieuw te evalueren en consumptie te verschuiven. Bedrijven stuurden bij om aan deze onmiddellijke eisen te voldoen en pasten zich aan een nieuw normaal aan, waar duurzaamheid en circulariteit normen zijn.”

Foto: Hans van den Berg (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond