Groei e-commerce (+75%) compenseert omzetdip Nike niet

Het coronakwartaal brengt voor Nike een enorme impuls op het digitale kanaal. De omzet steeg er met 75 procent tot een kleine twee miljard dollar.
E-commerce is daarmee goed voor dertig procent van de omzet die over het afgelopen kwartaal uitkwam op 6,3 miljard dollar. Dat is de helft meer dan het kwartaal ervoor. Mede door de gestegen aandacht voor sporten in en rondom huis, en niet in club- of teamverband, en door het wegvallen van het fysieke verkoopkanaal boekt e-commerce een grote groei.
Het online succes kan de krimp, of eigenlijk: het wegvallen, van het fysieke verkoopkanaal niet compenseren. Bijna twee maanden lang waren nagenoeg al Nikes winkels en die van retailpartners gesloten. Dat levert een omzetdip op van 38 procent.
Vandaag is 85 procent van Nikes eigen winkels in Noord-Amerika op en negentig procent in en rondom Europa. Niettemin brengt de coronacrisis bij CEO John Donahoe het urgente besef dat de toekomst in digitale verkoop- en servicekanalen liggen. “We verkeren in een unieke positie om te investeren in groei voor de lange termijn.”
Onder de streep noteert de fabrikant van sportkleding een verlies van 790 miljoen dollar. Het aandeel opent vanmiddag naar verwachting drie procent lager als gevolg van deze financiële cijfers.
Foto: silvision (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond