Deel dit artikel
-

Cybercrime bezorgt Engelse retail 200 miljoen schade

Retailers in Engeland leden afgelopen jaar 200 miljoen pond (250 miljoen euro) directe en indirecte schade door cybercrime.

Iets meer dan de helft van dat bedrag is afkomstig uit gederfde inkomsten. De andere helft wordt veroorzaakt door het moeten aanschaffen van beveiligingssystemen en directe kosten als gevolg van de onzichtbare maar niettemin pijnlijke boeverij.

Typische gevallen van cybercrime zijn identiteitsdiefstal, phishing, frauduleus gebruik van creditcards en oneigenlijke restituties van aankoopbedragen.

Het British Retail Consortium, dat tachtig procent van de retailers in Engeland vertegenwoordigt, deed onlangs een onderzoek naar cybercrime en komt met deze grote getallen naar buiten (download PDF).

Opvallend is ook dat twintig procent van de retailers met webshops meldt dat ze afgelopen jaar door een DDOS-aanval zijn getroffen. Ddos staat voor distributed denial of service attack. Praktisch gezien houdt dat in, dat een site door boeven wordt overspoeld met verkeer waardoor deze voor korte of langere duur niet bereikbaar is.

Enkele andere details uit het onderzoek:

  • Grote phishingaanvallen kostten sommige bedrijven meer dan twee miljoen pond om te repareren,
  • 86 procent van de phishing en hacking geschiedt vanuit Engeland,
  • De gemiddelde reparatiekosten van een DDOS-aanval bedragen circa een ton,
  • Tachtig procent van de winkeliers heeft vaak tot zeer vaak te kampen met valse creditcards

Het British Retail Consortium roept de overheid op om deze digitale dreiging serieuzer te nemen. Slechts veertien procent vindt dat zijn klacht serieus wordt opgepakt wanneer hij naar de politie gaat. Het wantrouwen leidt ertoe dat zestig procent van de ondervraagde hooguit tien procent van de gevallen van cybercrime bij de politie zal melden.

Tien procent van alle retail in Engeland gaat via internet. Het digitale kanaal groeide afgelopen jaar met vijftien procent qua omzet tot 25 miljard pond. De kosten en schade als gevolg van cybercrime bedragen derhalve ongeveer een procent van de brancheomzet.

Actuele cijfers over de situatie in Nederland zijn niet bekend.

De Nederlandse e-commercesector zette vorig jaar voor negen miljard euro om. Consumenten gaven per order gemiddeld 115 euro uit. In 2011 kochten 10,5 miljoen mensen in Nederland iets via internet.

Foto: lydia shiningbrightly (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeremy Timessen

Vooral ontstaan uit ontwetendheid

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond