Deel dit artikel
-

DDMA: focus op aanpakken desinformatie, boycot advertentieplatforms geen oplossing

Branchevereniging DDMA vindt een verbod op advertentie-activiteiten op digitale platforms onacceptabel. Zij reageert hiermee op een brief van Europarlementariërs. Het is effectiever om te kijken hoe we het bestaande advertentie-ecosysteem kunnen verbeteren, zegt de vereniging.

DDMA ziet grote waarde voor op de persoon afgestemde inhoud, bijvoorbeeld op basis van gedrag en zoekgeschiedenis.

Met het toegenomen belang van e-commerce en de groeiende online advertentiemarkt ontstaan ook niet-wenselijke vormen van personalisatie. Consumenten raken geïrriteerd over herhaalde aanbiedingen die je blijven achtervolgen. Ook wordt er desinformatie verspreid via de advertentieplatforms en dat moet worden aangepakt.

Een boycot van advertentieplatforms of zelfs een verbod op gepersonaliseerd adverteren is dan ook disproportioneel, schadelijk voor met name MKB’ers en bovendien niet nodig.’Bedrijfsleven en politiek moeten samen tot een inzet van gepersonaliseerd adverteren komen die de positie van consumenten en ondernemers beter waarborgt.’

Het bedrijfsleven werkt volgens DDMA hard aan kwalitatief goede gepersonaliseerde advertenties, waar zo min mogelijk persoonsgegevens voor nodig zijn. Privacyvriendelijk gepersonaliseerd adverteren, waarbij de klant controle heeft over zijn gegevens, is mogelijk binnen de strikte regels uit de AVG voor dataminimalisatie. De politiek kan het bedrijfsleven hierbij helpen met voorlichting en tools voor naleving van bestaande regels én in het handhaven hiervan.

Het moet ook duidelijk zijn voor mensen waarom zij bepaalde advertenties te zien krijgen. Organisaties zouden geen persoonsgegevens moeten verzamelen en gebruiken als ze de reden ervan niet kunnen uitleggen aan de klant.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond