Deel dit artikel
-

De remedie tegen adblockers: advertenties als content

Het is nog geen probleem van enorme proporties, maar simpelweg niet te negeren. Vertegenwoordigers van Yahoo, AOL, Google, Nestle en Saatchi zeggen dat de boodschap van consumenten die adblockers gebruiken luid en duidelijk is overgekomen. “We zijn er vroeg genoeg bij om de onvrede bij consumenten weg te nemen, maar we kunnen niet lang wachten”, waarschuwden zij gisteren op het Mobile World Congress in Barcelona.

Het aantal adblockgebruikers is alleen al in het Verenigd Koninkrijk met 83 procent gegroeid, vertelde James Hilton van Saatchi. “Gelukkig gaat het nog maar om 0,3 procent van de mobiele gebruikers wereldwijd, maar we zien nu ook dat telecombedrijven instappen. Zij willen het breedbandgebruik terugdringen en advertenties dragen absoluut bij aan de groei van het mobiele dataverkeer.”

Hilton refereerde aan het technologiebedrijf Shine, dat zijn blokkeersystemen aan het installeren is bij de mobiele aanbieders van Three in Engeland en Italië. Dat zijn weliswaar kleinere aanbieders, maar moederbedrijf Hutchison Whampoa heeft ook activiteiten in Denemarken, Ierland, Oostenrijk en Zweden. En is bezig O2 in Engeland te kopen.

CMO Roi Catrhy van Shine zat gisteren ook in het adblockerpanel en kraakte harde noten. “We willen geen advertentiesector om zeep helpen, maar consumenten beschermen tegen adtech. Consumenten hebben momenteel geen keuze. We hebben het niet alleen over advertenties, maar ook over tracking. Bedrijven moeten op een andere manier met consumenten communiceren.”

De aanwezige uitgevers staken de hand overigens wel degelijk in eigen boezem. Ze erkenden dat zij de consumenten niet centraal hebben gezet bij hun advertentiebeleid.

Maar Yahoo’s Nick Hugh vindt dat Shine zeker geen nuttige bijdrage levert. Het bedrijf hanteert zelfs geen witte lijsten, zoals concurrent AdBlocker, die gebruikers de keuze laat om bepaalde adverteerders wel toe te laren. “Het is alles of niets bij jullie”, aldus Hugh. “Ik had het nog redelijk gevonden als Shine gebruikers informeerde over het datagebruik bij bepaalde uitgevers. Maar wat je nu krijgt is dat uitgevers adblockgebruikers gaan blokkeren, of bezoekers de mogelijkheid bieden om te betalen. Per saldo gaan ze er op achteruit.”

Shine benadrukt dat gebruikers de keuze hebben om hun systeem aan en ook weer uit te zetten. “We dringen niemand iets op. Maar 5 tot 50 procent van de data in een databundel is toe te schrijven aan advertentieverkeer. Het lijkt me dat de industrie daar eens naar moet kijken.”

Yahoo heeft overigens al maatregelen genomen. “We hebben een duidelijke keuze gemaakt voor native advertising en zien dat dat ook een veel betere conversie oplevert”, aldus Hugh.

Het vliegwiel moet voor iedereen gezond zijn: consument, adverteerder en uitgever, benadrukte Allie Kline van AOL. “We moeten advertenties meer als content gaan zien.”

Deel dit bericht

7 Reacties

Tim

Nog een stoffig voorbeeld horen? Op YouTube kun je als bedrijf jouw video sponsoren en helemaal bovenin plaatsen in de abonneelijst van mensen.

Ik kwam er laatst een tegen, van Audi. Wat pinnen zij bovenin? Een commercial, die ook gewoon op tv te zien is.

Waarom zou ik in godsnaam deze video aanklikken en bekijken?

Waarom zou Audi niet een video maken die het waard is om aan te klikken en te bekijken? Bijvoorbeeld een video zoals:

– Bekijk hoe wij de leren stoelen van een A8 maken.
– Bekijk hoe de nieuwe Audi A6 zich zelf kan inparkeren.
– Nieuwe auto leasen? Bekijk waar je op moet letten.

Klaas Joosten

Ik denk uiteindelijk dat de consument ergens moet betalen voor het lezen en consumeren van content. Het begrip Native Advertising is dus ook een oplossing waar veel adverteerders naar grijpen omdat het ook toegevoegde waarde levert voor de consument. Stel ik lees artikel/blog over een boek van Harry Potter. Nu krijg ik meeste geen mogelijkheid om het boek direct te kopen. Het zou de consument, publishers en adverteerders helpen als je op dat moment ook echt het boek kan kopen. Op dit moment is dat vaak niet mogelijk (Niet gewenst door de redactie) in veel “nieuws” sites. Uitgevers moeten het consumenten makkelijker maken, niet moeilijker, daar gaat het volgens mij om. Publishers en adverteerders moeten ook begrijpen dat als ik een website bezoekt over boeken je niet zit te wachten op nieuwste Audi ook al heb ik gisteren Audi filmpje bekeken. Dit komt in veel gevallen ook over als spam. Het in de context van een artikel linken van producten en diensten daar zit volgens mij nog veel ruimte. (grootte) publishers snappen nog niet hoe dit te doen waarbij het voor de consument waarde toevoegd en niet als spam overkomt. Bloggers begrijpen dit steeds beter en nemen dus ook heel veel traffic over van de grote publishers.

klaas Joosten
Linkpizza.com – Native Advertising

Rob

@Klaas, helemaal mee eens. Maar als blogger wil je natuurlijk ook niet ‘te adverterend/promotend’ overkomen. Ben benieuwd wat ieders mening is over het feit als je een blogartikel leest over het boek van Harry Potter, en er direct een affiliate linkje onderstaat. Vaak zoekt men blogs op als betrouwbare bron. Naar mijn mening kan dat vertrouwen geschaad worden door direct een affiliate link te leggen naar de desbetreffende verkoper.

Pim de Rooij

@Tim:
Helemaal met je eens. Bedrijven zouden hetgeen moeten zíjn waar hun klant in is geïnteresseerd, niet hetgeen onderbreken waar de klant daadwerkelijk behoefte aan heeft.
Precies de reden waarom ik Genius Whale ben begonnen (http://geniuswhale.com/). Bedrijven hebben nog steeds geen flauw idee wat content marketing nu eigenlijk inhoudt.

@Klaas:
Een tijd geleden interviewde ik Adjiedj Bakas (trendwatcher) over dit fenomeen. Hij was ook van mening dat de consument uiteindelijk moet gaan betalen voor een advertentievrij internet.

Ik weet niet of ik het daar 100% mee eens ben…

In mijn ogen moeten bedrijven investeren in wat ik een ‘content hub’ noem. Een eigen online omgeving waar hun doelgroep terecht kant voor hoogwaardige, relevante content (artikelen, infographics, video, downloads, etc), zodat ze zelf ook daadwerkelijk iets opbouwen (content marketing is een investering voor lange termijn) ipv hun geld te stoppen in diensten van derden.
Het mes snijdt in zo’n geval aan twee kanten.

Z.Eur

Native advertising was er al lang voordat we het native advertising noemden.
Maar het kost toch veel meer moeite om dat voor te bereiden dan om aan Criteo je targets door te geven en je potentiele gebruikers plat te spammen met een simpele display banner. KPI’s zijn bovendien beter aan je baas uit te leggen.

Verder is de technische stand van zaken ronduit treurig.
Ooit wel eens een kijkje achter de schermen van webpagina’s genomen?
Het is inderdaad waar dat voor sommige pagina’s 80% van alle bandbreedte door alle AppNexussen, Rubicons, Mediamaths en andere ‘optimizers’ wordt opgeslokt.
Als je pagina binnen 1 seconde kan laden ipv 16 seconden dan is de keuze voor een adblocker nogal snel gemaakt.
Maar zolang al dit soort dubieuze partijen het IAB voor hun karretje spant,
hoeven we daar ook weinig van te verwachten.

Rob

@Pim, mooie praktijkvoorbeelden bij GeniusWhale.com.

Pim de Rooij

Thanks Rob!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond