Deel dit artikel
-

Digitale oplagen dagbladen verder omhoog

De digitale oplagen van dagbladen gaan verder omhoog. Dat blijkt uit de jongste cijfers van oplage-instituut HOI. Het totale aantal abonnementen bij De Telegraag groeide van 28.709 in het eerste kwartaal van 2013 naar 70.211 in het eerste kwart van dit jaar.

NRC Media (NRC en next) groeide door van 32.855 naar 45.769 digitale abonnementen, maar de betaalde papieren oplagen blijven dalen. De betaalde papieren oplage van De Telegraaf daalde met 5,9 procent op jaarbasis, de Volkskrant leverde een procent of 6 in.

De grootste digitale winnaars zijn De Telegraaf (144 procent), Volkskrant (11), NRC (31) en NRC Next (54).

Verwarring is er rond de oplagecijfers van het Financieele Dagblad. De krant zelf meldt een stijging, maar uit de HOI-cijfers blijkt juist een daling. Volgens het FD zou deel van de nieuwe digitale abonnees (ruim achtduizend) niet zijn meegeteld in HOI-oplage.

Bij uitgeverij Sanoma dalen de oplages van de mannenbladen snel. Van de opiniebladen moesten vooral Elsevier (17,4 procent) en HP/de Tijd inleveren.

Deel dit bericht

4 Reacties

Wim Strik

Krantenkoppen zetten je vaak op het verkeerde been, zo ook deze. Waar het om gaat is dat het aantal abonnees over de hele lijn daalt en dat daarmee de inkomsten van dagbladen enorm onderdruk staan. Het is inderdaad zo dat een klein deel van de abonnees overstapt naar digitaal, maar naar verhouding is er sprake van een verlies. Bovendien leveren digitale abonnees veel minder geld op.

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

De titel zegt inderdaad alleen iets over de digitale oplage, maar in de tekst wordt wel degelijk verwezen naar het ‘dalende papier’. De forse stijging van digitale Telegraaf lezers lijkt je iets te stellige conclusie m.i. onderuit te halen.

Mildred Hutten

Bij deze een toelichting op de cijfers van het Financieele Dagblad die hopelijk verheldering geven op bovenstaand bericht. Volgens de officiële HOI-cijfers daalt het FD inderdaad in betaalde gerichte oplage. Echter inspelend op de behoefte van de consument voert het FD sinds najaar 2013 een aantal nieuwe louter digitale abonnementsvormen. Dit betreffen betaalde abonnementsvormen waarmee de abonnee toegang heeft tot de content van het FD op fd.nl of mobiel.fd.nl. Echter volgens de huidige HOI-definities tellen deze niet mee in de geregistreerde HOI-oplage, want het betreft geen digitale (non) replica. Maar voor het FD zijn dit wel degelijk ruim 8.000 extra betaalde abonnementen die toegang geven tot de artikelen van het FD. Hiermee laat het FD een stijging van bijna 14% in totaal betaalde oplage uit abonnementen zien in het eerste kwartaal van 2014 t.o.v. hetzelfde kwartaal in 2013. Dit toenemende digitale leesgedrag wordt ook bevestigd door de stijgende bereikcijfers van het FD. In de laatste meting van de NOM Doelgroep Monitor laat het FD een stijging zien van 2,3%. Dat is de grootste stijging van alle landelijke dagbladen.

Jaap Groenendijk

In het artikel wordt ook verwezen naar een artikel op Villamedia en daarin staat onderaan, waar ik al bang voor was: iedere uitgever bepaalt haar eigen definitie van de “digitale oplage”. Aangezien een digitaal abonnement nu (terecht) een standaard onderdeel vormt van vrijwel iedere papieren abonnement, zou je kunnen stellen dat de digitale oplage groter moet zijn dan de papieren oplage. Aan de andere kant is het cijfer van enkel 100% digitale abonnementen interessanter. Maar hoe zit het dan weer bij het digitale abonnement bij een zaterdagabonnement? Die heeft wel degelijk toegevoegde waarde… Waarvoor ook wordt gekozen, alles is verdedigbaar. Zolang echter niet iedereen dezelfde algemeen bekende definitie hanteert, kun je je afvragen wat je met de overzichten moet/kan. Ik weet wel als je deze op de middelbare school zou inleveren voor een werkstuk, zou je een onvoldoende krijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond