Deel dit artikel
-

DML!: VanMoof streeft naar maximale conversie tegen lage kosten

Het verbod van een tv-commercial door de Franse reclamewaakhond ARPP heeft fietsenmerk Van Moof enorm veel publiciteit opgeleverd.  Ruim tweehonderd krantenkoppen en 400.000 YouTube impressies binnen 72 uur. VanMoof trok 700 procent meer bezoek naar haar Franse website en schat het totale bereik op 520 miljoen. “We hadden dit op eigen kracht nooit voor elkaar gekregen,” zegt Growth Marketing Manager Simon Vreeman op Digital Marketing Live!

VanMoofs eerste televisiecommercial werd eerder dit jaar geweerd van Franse tv omdat het ‘een klimaat van angst’ zou veroorzaken. In de commercial wordt de kijker uitgenodigd om haar vervoersmiddelen in de stad te heroverwegen voor een schonere, groenere toekomst. De reclame is doelbewust een aanzet tot actie geweest. De status quo bevragen zal altijd een confrontatie opleveren, aldus VanMoof.

VanMoof heeft haar rol als internationaal innovatieleider te danken aan haar tegendraadse aanpak op alle fronten: van ontwerp, tot productie tot retail.

Het Nederlandse merk doet alles anders. Zo ook haar online advertentie strategie. In iets meer dan twee jaar zijn er nu zo’n dertig mensen binnen VanMoof die zich met merkstrategie, inhoud, PR en groeimarketing bezighouden.

Het bedrijf met 150.000 klanten heeft geen gigantisch marketingbudget, dus is de uitdaging om maximale conversie tegen zo laag mogelijke kosten te realiseren.

Persoonlijke ervaringen, zoals testritten, zijn belangrijk, maar ook het bieden van zoveel mogelijk informatie. “Een fiets van 2000 euro koop je niet zomaar, onze klanten zijn continu op zoek naar informatie. Dus willen we daarvoor alle kanalen inzetten.”

Corona bleek uiteindelijk een soort van zegen voor het Nederlandse bedrijf, en niet alleen omdat de verkoop van fietsen flink steeg. In april zou de S3-e-bike worden gepresenteerd in Taiwan en San Francisco, maar toen dat niet kon is in drie weken tijd een liveplatform ingericht. De virtuele perspresentatie trok zeker ruim 6000 belangstellenden, het bereik was daarmee veel groter dan gepland.

Registreer je gratis voor Digital Marketing Live op 3 november

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Stéphane MARTIN - ARPP

We hebben veel Fake News laten zeggen en schrijven. Hier is de waarheid over het advies dat ARPP in mei 2020 gaf op het TV-spotproject van dit veelgebruikte Nederlandse bedrijf, dat werd omgezet in een “censuurdaad” tegen de elektrische fiets.

In dit advies aan het Duitse reclamebureau, dat lid is van de ARPP, dat geenszins dwingend is, heeft de ARPP echter alleen zijn ethische code, die is opgesteld in overleg met professionals, het maatschappelijk middenveld en alle belanghebbenden, en die denigrering verbiedt, nauwgezet nageleefd.
Het is niet het product dat wordt gepromoot dat in dit advies vóór de uitzending is geïdentificeerd, maar eerder twee specifieke plannen voor de inhoud van de advertentie die aan de orde zijn gesteld.
In het kader van haar dagelijkse taak om te zorgen voor de juiste toepassing van alle regels die van toepassing zijn op reclame, was de ARPP van mening dat deze spot in strijd was met haar Code of Ethics.
Het bedrijf koos ervoor om dit advies in de pers uit te buiten door het om te zetten in censuur. Naar haar mening is deze aanpak verstandig gebleken, aangezien zij zoveel vrije mediaruimte heeft gekregen dat het niet meer nodig was te investeren in de aankoop van advertentieruimte, die niet was gereserveerd op de Franse televisiezenders.
Deze zaak is interessant omdat de pseudo-censuur wordt verplaatst van het script van het beschuldigde tv-spotproject naar het product. In een manipulatieve impuls werd het advies van de ARPP over de regels van de deontologie een “militante” daad van onze Autoriteit tegen de elektrische fiets, wat natuurlijk niet waar is. Verantwoordelijke concurrenten, die zich zorgen maken over goede en eerlijke praktijken, communiceren, ook op de Franse televisie, ten gunste van een snelgroeiende markt.
Nu is het de taak van de reclameregulering om ervoor te zorgen dat de gemeenschappelijke regels worden nageleefd. Een commerciële onderneming kan er niet van worden vrijgesteld afhankelijk van het product dat zij op de markt brengt.

(vertaling met behulp van DeepL)

Alex

Uit het artikel: “Corona bleek uiteindelijk een soort van zegen voor het Nederlandse bedrijf, en niet alleen omdat de verkoop van fietsen flink steeg.”

Ik krijg wel een ander “Corona” bericht van hun customer service, toen ik navraag deed waarom mijn al betaalde fiets nu op 171 dagen levertijd gezet is…. En ik denk dat geen levering/vertragingen en kwaliteit issues op termijn slechtere PR is dan ze goed kunnen maken met 30 specialisten.

Quote: Hi Alex,

I’d like to sincerely apologise for the delay to your delivery date. Right now, due to COVID, we are experiencing delays coming from our production line and quality controls are, sadly, taking longer than anticipated. Additionally, the shipments to our warehouses are also behind our intended schedule, resulting in delays of orders reaching our riders.

bert

Serieus Alex, krijg je een Engelse reactie. Slecht!. Snap ook niet waarom VanMoof niet gewoon hier in NL produceert. Kan inmiddels prima bij dit volume.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond