Deel dit artikel
-

Doek valt voor online juwelier House of Eléonore

In juni nog sprak hij op Emerce eFashion, maar nu is voor Bernd Damme het avontuur voorbij. Online juwelier House of Eléonore is gestopt. ‘Onze ‘pockets’ waren niet diep genoeg,’ zegt Damme tegen Quote.

Hij heeft inmiddels een nieuwe betrekking als directeur E-commerce & Omnichannel bij interieurmerk Essenza Home.

Quote meldt dat eind juni de activiteiten gestaakt. Een gemiste investering van 2,5 miljoen euro in oktober 2017 vormde het begin van de problemen.

Damme zegt desgevraagd dat ‘de laatste paar maanden’ wel winst is gedraaid, maar als gevolg van hevige kostenbesparingen. ‘Dit gevecht had geen zin. Dan brandt je enkel geld van investeerders op zonder dat je echt een stap verder komt.’

Damme sprak op Emerce Fashion twee dagen voordat de activiteiten werden gestopt, maar meldde daar helemaal niets over het einde van zijn bedrijf. ‘Gemiddeld besteden ze zo’n 3000 euro bij ons. De markt wordt steeds groter,’ vertelde Damme toen. ‘We hebben het niet alleen meer over 60 plussers in Wassenaar, maar jonge mensen die goed verdienen.’

Klanten konden door het gebruik van 3D-printtechnieken hun conceptring samenstellen en uit pure koolstof werd duurzame diamant geslepen.

House of Eléonore had, naast een vestiging op het hoofdkwartier van Royal Asscher in Amsterdam, een shop-in-shop in de Rotterdamse Bijenkorf. De tien personeelsleden hebben inmiddels een andere baan. Damme zegt zelf een kwart miljoen in het bedrijf te hebben gestopt.

Damme begon op zijn zestiende met de zonnebrillenwinkele Eye-wear. Na de verkoop daarvan wilde hij met Pelliano de stropdas weer onder de aandacht brengen. Dat eindigde in een faillissement.

Dit bericht is 5 keer gedeeld

4 Reacties

Pieter Bornebroek

Het lijkt me inderdaad beter dat Bernd Damme stopt als ondernemer. Inmiddels het zoveelste idee wat mislukt en in de meeste gevallen alleen maar geld van andere opmaakt.
Maar vooral roepen hoe je een branche gaat veranderen.

Gijs Vroom - Emerce

@Pieter Bernd heeft in ieder geval het lef om te ondernemen. Het is zo makkelijk om van de zijlijn opmerkingen te maken over ondernemers die iets doen wat niet blijkt te lopen.
Ik denk dat Bernd niet moet stoppen, maar juist moet doorgaan en in de praktijk brengen wat hij geleerd heeft van dit faillissement.
Een veelgehoord punt waarom in de US meer techbedrijven worden gestart en succesvol zijn is over het ondernemersklimaat in Nederland met betrekking tot faillisementen. Dat in de US ondernemers die failliet gaan minder met de nek aangekeken worden en nieuwe kansen krijgen, in tegenstelling tot Nederland / Europa. Moeten we daar geen verandering in brengen?

Igor Beuker

Ik ben het eens met Gijs. Ondernemen bestaat uit visie, lef en risico nemen. Dan kun je ook op je bek gaan. Waar m.i. wel beter op gelet kan worden? Dat iemand wel de waarheid vertelt op een event. Aangeeft van welke fouten anderen kunnen leren. Niet doen of het fantastisch gaat en 2 dagen later toch failliet blijken te zijn. Geeft een beetje een Olcay gevoel: rolmodellen die jokken, niet echt handig voor de jeugd en jonge ondernemers. Dat geldt ook voor media en events die ze een platform geven: husiwerk doen! Bernd sprak op MWG 2012 ook met een redelijk hosanna verhaal, toen ging z’n bedrijf ook failliet. Denk dat het meer gaat om intentie, ethiek en open durven zijn over succes en falen. En lezers of deelnemers juist informeren. Dat lukte Quote goed bij Olcay, andere media gaven haar een platform en halleluja’s. Dat soort voorbeelden mag best beter op gescand worden.

Viv Mestdagh

Ook ik ben het eens met Gijs. Ondernemen is risico’s nemen en vooral ook doorzetten. Bernd is vandaag te gast op de Startersdag van de Kamer van Koophandel. Dat zal niet voor niets zijn, lijkt me.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond