Deel dit artikel
-

Dropshipments, robots en duurzaamheid thema’s Emerce Fulfillment & Logistics

In de zomer van 2017 ontstond het idee om als vidaXL dropshipment te faciliteren, waarbij de webshop niet uit eigen voorraad verkoopt. Het moest vooral simpel zijn met een makkelijke aansluiting, transparante prijzen en nauwelijks financiële drempels. Je hoort er meer over op Emerce Fulfillment & Logistics, op 26 juni in Amsterdam. Kijo Oudshoorn geeft inzicht in de redenen achter het succes, hoe je als dropshipper kunt groeien en wat dit betekent voor de e-commerce in de toekomst.

Momenteel verkoopt vidaXL in 29 landen en groeit jaarlijks met ongeveer 45 procent. Als CCO bepaalt Oudshoorn de commerciële strategie van vidaXL.

Emerce Fulfillment & Logistics is net als vorig jaar ondergebracht bij E-commerce Live in de Beurs van Berlage. Het congres gaat over alle aspecten van fulfillment en logistiek voor e-commerce.

Het prijsverschil tussen producten van grote e-commerce bedrijven zoals Amazon of bol.com en (tweedehands) marktplaatsen wordt steeds kleiner. Daarnaast ligt het serviceniveau van deze grote e-commercepartijen vaak hoger dan bij de marktplaatsen. Voor marktplaatsen en ook kleinere webshops is het daarom belangrijk om meer en betere service te gaan bieden. Transport is daar een belangrijk onderdeel van. Derk van der Have (Brenger) gaat in op deze ontwikkelingen en laat zien hoe zijn bedrijf hier innovatief op in speelt.

Het verduurzamen van e-commerce is een actuele ambitie van veel bedrijven en raakt veel facetten in de dagelijkse bedrijfsvoering – van productaanbod tot bezorging. Duurzaamheid is dan ook een uitdaging voor veel retailers. Bol.com is als platform sinds een aantal jaar zeer actief bezig met dit thema. De belofte van bol.com is dan ook om ‘in 2025 de directe voetafdruk per pakketje terug te brengen tot 0 gram CO2-uitstoot’. In zijn sessie deelt Wouter Barkman de trends, uitdagingen en lessen van bol.com.

Je hoort ook weer de laatste ontwikkelingen rond logistiek en kunstmatige intelligentie. Robots bestaan al sinds de jaren zestig en worden steeds autonomer dankzij slimme sensoren en een ‘brein’. Echter schieten ze tekort in het omgaan met variatie in producten.

Fizyr, dubbele winnaar van de Amazon Picking Challenge, ontwikkelt algoritmes waarmee robots kunnen order picken in magazijnen, poststukken kunnen verenkelen, producten identificeren en op kwaliteit controleren.

Razendsnelle ontwikkelingen in e-commerce zorgen ervoor dat webwinkels een steeds ruimer aanbod van diensten moeten aanbieden: 24/7 service, altijd en overal bezorgen, over de drempeldiensten en een eenvoudige retouroplossing. Ronald Metselaar van PostNL Fulfilment vertelt er meer over in een lezing genaamd ‘Groeien in omzet! Wel de lusten niet de lasten’.

Mis verder ook de Logistieke Webshop van het Jaar Verkiezing niet. Webshops strijden voor de titel door zich onderling te meten op de logistieke prestaties. Daarmee verbreden en verdiepen ze ook de discussie over actuele ontwikkelingen, brengen ze oplossingen onder de aandacht van een breder publiek en prikkelen ze andere webshops tot een kwalitatief voortdurend verbeterde prestatie.

De dag nog niet fulfilled? Met wat passen en meten in je agenda sluit je ook aan bij sessies van Emerce E-commerce Live! Je hebt maar één ticket nodig voor een dag all-in met mooie merken in logistiek en e-commerce.

Foto Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond