Deel dit artikel
-

CEO DTG: ‘Print is nog niet dood’

Van telefoongidsen naar online marketingservices, zo transformeert DTG zijn businessmodel. De ex-monopolist strijdt tegenwoordig in een snel digitaliserende markt met duizenden concurrenten om de gunst van MKB-bedrijven. “Wij zijn completer”, aldus CEO Erik Hoekstra.

Het is de vraag hoeveel mensen bij de bedrijfsnaam DTG direct aan de vroegere onderneming De Telefoongids denken, maar dat is niet erg. Met Hoekstra, inmiddels 3,5 jaar aan het roer, transformeert de organisatie stap voor stap naar een multidisciplinaire digitale dienstverlener. Van de bijna zeshonderd medewerkers is nog slechts een twintigtal mensen dagelijks met de papieren gids bezig.

Hoekstra weerspreekt dat hij bij DTG hetzelfde ‘kunstje’ doet als bij zijn vorige werkgever VNU Media. In de tien jaar dat hij daar CEO was, voerde hij een complete digitalisering door van een bedrijf dat primair handelde in papier. “Bij DTG is de ambitie anders, met een grotere urgentie. Toen ik in 2012 aantrad, lag er geen roadmap. Het bedrijf had schulden, dus was er geen geld voor een dure reorganisatie. Na herfinanciering door nieuwe aandeelhouders was er alsnog budget.”

Klassieke directorybedrijven hadden ooit een monopolie, maar moeten tegenwoordig opboksen tegen duizenden concurrenten, vaak gespecialiseerd op deelgebieden. “Een Scandinavische speler als Eniro claimt nog altijd primair de vindbaarheid via de eigen media. Tegenwoordig moet je echter veel meer bieden, zoals SEO, AdWords-campagnes, bouw en beheer van websites, social media en online marketing.”

Acquisities
Onder leiding van Hoekstra wordt DTG dan ook van een advertentie- en mediabedrijf omgevormd naar een organisatie gespecialiseerd in online marketingservices, gericht op MKB’ers. “We verkochten bereik, maar de kern is straks het verkopen van technologische oplossingen.”

Hoekstra wil uiteindelijk doorgroeien naar pakweg 25 à 30 diensten. Daarbij is het niet zo dat elke hype wordt omarmd. “Veel MKB’ers hebben geen tijd of kennis om hun vindbaarheid te optimaliseren. Ze lopen niet voorop, dus gaan we ze morgen niet ineens Instagram- of WhatsApp-diensten verkopen.”

De topman bouwt een breed palet aan proposities waarmee hij zijn salesteam op pad kan sturen. Naast bestaande diensten moeten nieuwe producten ook voortkomen uit acquisities. Zo nam het bedrijf eerder al de reviewsites Klantenvertellen.nl en KiyOh over, begin dit jaar gevolgd door de inlijving van DR3Data, een dataservicedienst. “Als je dat zelf wilt opbouwen, kost het je drie jaar en heel veel inspanning.”

Bijvangst
Eind dit jaar wil Hoekstra zijn portfolio voor tachtig procent rond hebben, “veel completer dan wat de versnipperde concurrentie te bieden heeft”. Ook e-commerce hoort tot de denkrichtingen, waarbij DTG al in gesprek is met meerdere leveranciers van webwinkelsoftware. “We doen al websites, dus zijn webshops een logische volgende stap, wetende dat het aantal webwinkels in het MKB verdubbelt.”

Voor verdere uitbreiding volgt hij nauwlettend wat er gebeurt op terreinen als e-mailmarketing, loyalty en marketing automation. Contentmarketing is daarbij onder meer gecoverd door een eigen team van copywriters en vormgevers.

Hoewel primair een MKB-dienstverlener, krijgt DTG ook steeds vaker grote bedrijven aan de deur die een verzameling kleinere spelers onder hun hoede hebben, waaronder retailers. “Zij willen geen corporate website, maar de lokale kant goed regelen. Onze partner Yext ontwikkelt die expertise al in de VS, dus dat is mooie bijvangst. Sowieso zijn Amerikaanse partners een must, want die lopen doorgaans twee jaar op ons voor.”

Papier blijft daarbij voorlopig nog een belangrijke rol spelen, benadrukt Hoekstra. “Iedereen praat over het telefoonboek alsof het al dood is, terwijl we nog altijd honderdduizend printklanten hebben.” Met een afgevlakte omzet van zo’n vijftien procent. “We proberen het MKB wel te helpen met hun online transitie: wie zijn printbudget helemaal overhevelt naar online, krijgt print er van ons gratis bij.”

* Dit artikel verscheen eerder in het aprilnummer van Emerce magazine (#148)

Foto: Frank Ruiter (in opdracht van Emerce)

Deel dit bericht

5 Reacties

Nathan Veenstra

‘veel completer dan de versnipperde concurrentie te bieden heeft’?
Laten we het eens omdraaien: je kunt een totaalpakket aanbieden, waarbij je nergens in uitblinkt, of ergens in gespecialiseerd zijn. Simpel gesteld: je kunt bij een groot warenhuis kopen, of bij speciaalzaken. Beide hebben zo hun voor- en nadelen, die iedere weldenkende ondernemer wel kan bedenken.

Overigens kleven er aan de diensten die partner Yext aanbiedt en die DTG ook via Yext aanbiedt ook de nodige nadelen, zo blijkt: http://www.reputatiecoaching.nl/vermijd-netwerkprofiel-van-dtg-gehackte-site-wat-dan-onbeperkte-opslag-bij-amazon-en-statistieken-van-fotos-op-google-maps/

DTG

Aan alle opties hangen altijd voor- en nadelen. Maar het grote verschil met kleinere partijen is dat wij een groot aantal online specialisten in dienst hebben (op gebied van SEA, SEO, Websites, Analytics, Copy, Design, etc), waardoor wij juist Op elk van deze gebieden kwaliteit kunnen leveren, zonder dat de ondernemer daarvoor bij verschillende bedrijven aan hoeft te kloppen.

Anton Stiller

Honderdduizenden print klanten? Seriously? 🙂 U telt zeker ook de vermeldingen mee in de witte gids. Jullie hebben van de totaal ongv. 650.000 bedrijven in Nederland hoogstens 80-90.000 klanten. Meer niet. Jullie omzet daalt per jaar tussen 5-8%, wat betekent dat de digitale groei de daling in print niet compenseert.

F.J. de Hoog

“Wij zijn completer” zegt Erik Hoekstra. Dan lijkt het alsof alles is toegestaan. Mijn moeder (86 jaar) is net opgelicht door een bedrijf dat ze belde via de Gouden Gids. In de veronderstelling dat ze via een gerenommeerd bedrijf een ander gerenommeerd bedrijf kon vinden. Maar helaas: “Wij zijn completer” lijkt te zeggen: we mogen ook oplichting faciliteren. En DTG heeft meerder malen zijn handen in onschuld gewassen in gevallen waarbij mensen hen opmerkzaam maakten op dit faciliteren. Op zijn minst zou het netjes geweest zijn om bedrijven die oplichten uit de gids te bannen. Maar nee: DTG faciliteert gewoon door. Gewoon omdat “We completer zijn”.

Nathan Veenstra - Letterzaken

En 2 jaar later brengt DTG de laatste papieren telefoongids uit…

Is print hiermee dan alsnog dood? 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond