Duits e-commerce: 39,1 miljard euro

De Duitse e-commercemarkt groeide afgelopen jaar met veertig procent tot 39,1 miljard euro. Naar verwachting groeit de markt dit jaar met een kwart. In tegenstelling tot Nederland speelt Duits e-commerce zich niet echt af in webwinkels.

Dat blijkt uit cijfers die brancheorganisatie Bvh publiceert. Een kwart van de bestedingen vindt plaats bij kledingverkopers en een goede tien procent bij boekhandelaren.

Digitale producten en diensten zoals reistickets en muziekdownloads worden apart berekend en waren vorig jaar gezamenlijk goed voor een omzet van 10,6 miljard euro.

Opvallend aan de Duitse e-commercemarkt is dat een substantieel deel van de handel niet plaatsvindt via reguliere webwinkels maar via handelsplatformen als Amazon en eBay. Tweederde van de verkoop van producten vindt daar plaats, zo laat een toelichting op de cijfers zien.

Het onderzoek laat ook zien dat de handel via mobiele dragers in 2013 bijna is verviervoudigd ten opzichte van 2012.

Digitale producten, zo blijkt ook, werden in 2013 voor het eerst vaker verkocht via smartphones en tablets dan via een vaste computer.

Foto: fdecomite (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug