Deel dit artikel
-

eDay: Goed doen is goede business

Emerce eDay, op donderdag 11 oktober, is het jaarlijks terugkerende evenement waarin Emerce de grenzen oprekt en iets verder kijkt dan het digitale domein. De komende weken stellen we je de sprekers aan je voor. Vandaag: Michiel de Gooijer.

Michiel de Gooijer, oud-directeur bij Endemol, Talpa en DigitasLBi, zou zomaar eens Nederlands grootste internationale video-uitgever op Facebook kunnen zijn. Bereik van zijn platform BrightVibes: 20 tot 50 miljoen per week en 200 miljoen videoviews. Doel: positief gevoel opwekken. Zijn lezing heet: Doing good is good business.

Een miljoen volgers had BrightVibes, het platform dat zoveel mogelijk positiviteit wil verspreiden, al op zijn internationale Facebookpagina. Eerder dit jaar ging het over de een miljoen likes heen.

“De video’s gaan enorm viral en hebben een gemiddelde engagementratio van 9 à 10 procent. Het doel is positief gevoel opwekken en impact hebben met inspirerende verhalen,” vertelde de Nederlander in 2016 aan Emerce.

Eenmaal uit de startblokken is Michiel de Gooijer niet meer te stoppen. Met aanstekelijk enthousiasme legt uit hij hoe de bijzondere maar menselijke, herkenbare verhalen inmiddels naar hem toerollen. In video’s van maximaal 150 seconden licht hij die uit. “Ik had nog nooit een camera vastgehouden, nog geen video gemonteerd.”

Begin 2015 zette De Gooijer een punt achter zijn zakelijke carrière. “Ik had het idee dat ik iemands anders stoel bezet zat te houden. Ik wilde gaan bijdragen aan de wereld, verhalen vertellen die impact hebben.”

Zijn bedrijf richtte hij op met mensen die hij kende uit zijn tijd bij Endemol International. “Voorzichtig begonnen we met eigen producties. Die gingen snel viral. De eerste was het verhaal van Keanu Reeves. Vervolgens zijn we steeds meer zelf video’s produceren.”

De Facebookpagina, bestierd vanuit Utrecht, Londen en Bilbao, begon aandacht te krijgen van grote buitenlandse pagina’s en mediamakers.

Exacte details over zijn plannen voor dit jaar wilde De Gooijer eerder dit jaar nog niet geven. “We hebben in 2,5 jaar ongeveer één procent bereikt van wat we allemaal nog meer willen doen. Ik wil sowieso meer mensen gaan bereiken in meer talen met meer eigen producties.”

BrightVibes – geen relatie met RTL dochter Bright – heeft pas sinds twee maanden een Nederlandse Facebookpagina.

Emerce eDay vindt plaats in de Kromhouthal in Amsterdam Noord. Tickets hier.

Dit bericht is 7 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond