Deel dit artikel
-

eDay: Klanten Coca-Cola maken vrijwel alle mediacontent

Niet het bedrijf, maar de drinkers van Coca-Cola zijn verantwoordelijk voor de creatie van nagenoeg alle content. “Negentig procent”, aldus VP Global Brands Cristina Bondolowski.

Bondolowski was vanochtend een van de sprekers op Emerce eDay in Rotterdam. “We zijn nog steeds ’s werelds grootste merk. Wat opvalt, als je naar de toplijst kijkt, is dat veel van de andere topmerken technologiebedrijven zijn.” Onder hen bijvoorbeeld: Google, Apple en HP.

Volgens haar is dat een teken aan de van hoe samenlevingen wereldwijd veranderen. Technologie staat daarin centraal. Een direct gevolg daarvan is dat de traditionele, lineaire media concurrentie ondervinden van ‘always on shares media’.

“Je moet je afvragen wat de boodschap van het merk is. Dat is ‘expressie van optimisme’.” Coca-Cola hanteert in zijn merkcommunicatie het thema ‘Always in, always on’. Het merk wil overal waar zijn klanten conversaties houden aanwezig kunnen zijn. Dat houdt niet per se in, dat het merk mee wil praten. Het houdt ook in dat het de creatie van Coca-Cola-gerelateerde uitingen faciliteert.

Dat laatste heeft ertoe geleid dat negentig procent van alle uitingen van en over het merk Coca-Cola hun origine vinden bij klanten, frisdrankkopers. “Het is zaak voor ons om de verhalen te vinden, op te schalen en te delen.”

De laatste tijd zoomt het bedrijf meer in op het leggen en in stand houden van connecties. Wanneer iemand op tv in contact komt met Coke moet de volgende ervaring op – zeg – het mobiele kanaal daar naadloos op aansluiten. “Connecties zijn even belangrijk geworden als content. Mobiel begint bij de traditionele mediakanalen te horen waar we zeventig procent van onze budgetten in investeren.”

Televisie? “Dat geeft ons nog steeds een groot bereik. Nóg wel. Je weet niet hoe de kinderen van nu met de media omgaan als zij groot zijn.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Patrick Boonstra (@PatrickBoonstra)

Heeft Bondolowski ook uitleg gegeven wat ze dan bedoelt met ‘90% van alle content’ wordt door de crowd geproduceerd? Op alle FB pagina’s zie ik alleen maar prachtig gestylede corporate publicaties.

Of bedoelt ze dat als je zoekt op coco-cola plaatjes/foto’s er van de 10 er 9 van een ‘consument’ is en maar 1 door cocacola desingers? Dat geldt dan nl. voor heel veel merken en is volgens mij niet zo schokkend.

Gerben Busch

Mij vielen een paar dingen op:

– Voor een merk met Happiness als kernwaarde en haar toelichting dat de hele onderneming dat ademt, voelde ik dat bij haarzelf totaal niet.

– Het ontbreken van Happiness en Coca Cola samples bij de uitgang.

– Haar verhaal was hoog over. Wat ik had verwacht was meer een inkijkje hoe Coca Cola omgaat met het experimenteerbudget van 20% voor ‘nieuwe marketing & communicatie. Hoe het proces verloopt waarbij uiteindelijk wordt bepaald dat de succesvolle experimenten onderdeel worden van de 70% mainstream marketing & communicatiebudget.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond