Eenderde van Nederland luistert radio via de televisie

Bijna een op drie mediaconsumenten in Nederland luistert radio via zijn televisie (28%). En de mobiele telefoon is voor iedereen tot vijftig jaar het voorkeursmedium om de krant digitaal te lezen. Mediaconsumptie versplintert en de wereld wordt nooit meer zoals hij was, zo laat de nieuwe Media Standaard Survey zien.

De in VINEX verenigde online exploitanten publiceren de nieuwe, jaarlijkse Media Standaard Survey richtig hun achterban als ijkpunt van mediaconsumptie voor een jaar (PDF). Meer dan in eerdere jaren laat het rapport een beeld zien van verre digitalisering van het medialandschap. En ook zijn er nóg meer mensen online gegaan in 2017.

Leek iedereen al lang op internet te zitten, nu blijkt er toch nog ruimte voor groei. Het is vooral de groep 65+’ers die toetreedt tot de digitale tijd. Internetpenetratie groeide in die groei van 72,5 naar 76 procent. Een kleine veertig procent van de gepensioneerden heeft ook internet op zijn telefoon. De tweede groep waar de internetpenetratie in 2017 groeide, was onder laagopgeleiden, van 76 naar 78 procent. Met mobiel internet lopen zij nog achter op midden en hoogopgeleid (82 en 89 procent).

Opvallend is hoe enorm diffuus het radioluistergedrag is geworden. Radio luisteren via de smartphone is afgelopen jaar met veertien procent gestegen. Via een audiostreamer als Sonos met 34 procent tot 6,4 procent. De consument luistert liever radio via de tv dan op de radio. Zelfs liever nog dan op een smartphone:

Het onderzoek, uitgevoerd door bureau Kantar TNS, brengt ook een nuance op de eerder gerapporteerde hoeveelheid smart tv’s. In juli 2017 vertelde de Media Standaard Survey dat 42 procent van de tv’s in Nederland met internet overweg kan. Naar nu blijkt heeft de helft, dus 21 procent, daadwerkelijk een connectie met internet. Veelal om video te kunnen streamen.

Er is ook gekeken naar hoe de consument kranten en tijdschriften tot zich neemt. Het mag niet verrassen dat die steeds vaker zijn telefoon gebruikt om bladen online te lezen. De maatstaf van de onderzoeker is echter ‘heeft minimaal een keer per jaar gelezen’, dus er zijn geen harde conclusies te trekken over de ontwikkeling van het digitale leesgedrag.

Foto: Matthew G (cc)

1 Reactie

Wat vaak lastig is bij TV apps voor RADIO is het schakelen tussen stations, je wilt graag passief luisteren maar toch altijd de juiste muziek. Dit weekend hebben wij daarom de mobiele en web app RADIU gelanceerd. RADIU verzamelt, monitort en filtert alle radiostations ter wereld. Vervolgens kijkt RADIU continue op welk radiostation het beste nummer voor jou afgespeeld wordt, RADIU schakelt dan automatisch naar dat radiostation. Is het nummer afgelopen, dan doet RADIU datzelfde trucje weer opnieuw. Zo ontdek je continue nieuwe muziek die jij leuk vindt (en waarvan je dat nog niet wist). Deze nummers kun je vervolgens met 1 druk op de knop opzoeken in streaming muziek apps als Spotify etc. Je kunt RADIU beïnvloeden door aan te geven wat je favoriete genres, artiesten en nummers zijn en RADIU leert van jou luistergedrag, wanneer je kiest uit de nummers die RADIU jou voorstelt. Daarnaast geef je RADIU jouw energiebehoefte van dat moment door en RADIU stemt de muziek af op jouw mood. Wil je een continue stroom aan rustige muziek? Dan zet je energiebehoefte op 1. Wil je juist erg energieke muziek, dan zet je je energiebehoefte op 10.

We zijn nu met een team van 6 man druk bezig om RADIU uit te breiden naar alle smart TV platformen, Sonos, Airplay, Chromecast, Apple TV etc. Gebruik voor nu RADIU via de website of download de app voor je mobiele telefoon via:

Web:
https://radiu.nl

iOs Appstore:
https://itunes.apple.com/us/app/radiu/id1288948549…

Google Playstore:
https://play.google.com/store/apps/details?id=getacryp.radiu

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug