Emerce Digital Marketing: De weg naar privacyvriendelijke statistics

De tijd van ongelimiteerd statistieken verzamelen op websites is voorbij. Vincent de Winter van Piwik Pro schetst de weg vooruit.
“Privacy beschermen komt met beperkingen en met handhaving door de overheid. Bedrijven moeten daarom hun gedrag gaan veranderen.” Moeilijker is de aanstaande nieuwe situatie voor marketeers niet
De Winter schetst dit ogenschijnlijk kille voorland, maar ook de weg er naartoe tijdens een sessie op Emerce Digital Marketing. Dat is de videocollectie die Emerce donderdag 17 maart publiceert.
Marketeers zijn gewend geraakt om met Google Analytics en retargeting consumenten ongehinderd te volgen en te meten hoe effectief de reclame-inspanningen zijn. Die wereld gaat door Europese privacyregels veranderen. De nieuwe situatie is simpel: zonder toestemming van de consument gebeurt er niets met diens data. Het begrip ‘data’ wordt daarbij breed gedefinieerd.
“Marketing gaat terug in datapunten, misschien wel de helft of meer. Je moet dus goed gaan kijken welke data je echt nodig hebt en hoe je die van de klant kunt krijgen.” De Winter wijst op Triodos Bank. Het nieuwe analyticspakket biedt minder zicht op websitedata, maar levert wel pure first party data op. “Dat is winst”, aldus de analyticsexpert.
Piwik Pro levert diensten rondom privacyvriendelijke site-analytics. Vanuit die expertise geeft De Winter in zijn sessie op Digital Marketing zicht op de vele praktische vragen van bedrijven die privacyvriendelijker willen gaan werken. Hij benoemt oplossingen, vraagstukken rondom migratie en praktische zaken qua personele organisatie.
“Mijn advies? Wacht niet te lang. Ga in de organisatie aan de slag met het ontwikkelen van een nieuwe mindset.”
*) De videocollectie Emerce Digital Marketing (programma) is sinds 17 maart live en is te bekijken na gratis registratie.
Foto: picturepest (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond