Deel dit artikel
-

Emerce E-Commerce: ‘Steek voorzichtig de grens over’

Als je over de grens wilt verkopen, doe dat in kleine stappen. “Begin met verkoop op een marktplaats,” adviseert onderzoeker/docent Sjoukje Goldman van de Hogeschool van Amsterdam op Emerce E-Commerce.

Crossborder gaat hard. 32 procent van de Nederlanders koopt al over de grens, en omgekeerd bestellen buitenlanders steeds vaker bij Nederlandse partijen.

Goldman raadt webwinkels aan zich goed te verdiepen in andere landen voordat ze de stap zetten. “België mag een makkelijke markt lijken, maar een woord als magnetron wordt daar niet gebruikt, de Belg zoekt op microgolfoven. Ook zijn er culturele verschillen, waar je je eerst in zult moeten verdiepen.”

Het beste is volgens de docent om op lokale marktplaatsen te beginnen. En dat hoeft niet perse een Amazon te zijn. “In veel landen heb je lokale helden, oftewel bedrijven vergelijkbaar met bol.com. Die zijn doorgaans ook wat vriendelijker voor partners. Ook concurreer je bij Amazon wel heel erg op prijs.”

Via een Marktplaats merk je al gauw of er belangstelling is voor je producten. Dan kun je alsnog een gelokaliseerde webwinkel opzetten.

Goldman noemt als voorbeeld Ukje, een webwinkel uit Lelystad, die merkte dat Duitsers steeds meer producten bestelden, gepersonaliseerde hoezen voor kinderzitjes. Ook zij verkenden de markt via Amazon en zijn inmiddels al van plan om ook de Amerikaanse markt te betreden. Met behoud van de naam trouwens.

De VS en China zijn over het algemeen minder makkelijke markten om te betreden. De Chinese markt rechtstreeks benaderen is onmogelijk en voor de Amerikaanse markt zit same day delivery er natuurlijk ook niet in. “We zien dat het gros van de Nederlandse websites beginnen in Belgie en Duitsland en dan naar het zuiden afzakken. Polen en Scandinavië worden soms ook meegenomen.”

De presentatie No going back! is gratis te bekijken na registratie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond