Deel dit artikel
-

Emerce Health: ‘Kostenbesparing niet altijd belangrijk bij zorgtechnologie’

Buiten de zorg zetten digitale diensten de wereld compleet op zijn kop: waarom zou de zorg niet de volgende zijn om de taxi-, reis- of bankensector achterna te gaan? Volgens Fenna Heyning, directeur Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen, en Marlies Schijven, chirurg en hoogleraar Simulatie, Serious Gaming en Applied Mobile Healthcare, is het naïef om te denken dat dat niet gaat gebeuren in de zorg. De vraag is alleen hoe en wanneer.

Het is ondertussen wel duidelijk wie er volgens Heyning en Schijven flink op vooruit kan gaan: de patiënt. Digitale zorg maakt maatwerk mogelijk en kan van de zorg weer ménsenwerk maken. Maar dan is er wel meer nodig dan alleen het invoeren van digitale tools. Er is een hele nieuwe indeling van het ziekenhuis nodig, zo zeggen ze tijdens Emerce Health.

De risicomijdende zorgsector veranderen is echter een proces van jaren. Voor toolontwikkelaars ligt er de uitdaging om in dat oude systeem stap voor stap de ruimte te vinden om hun nieuwe tools te implementeren.

Schijven vertelt dat ze tijdens een werkdag voor meer dan de helft van de dag achter het computerscherm zit. “Die technologie is al overal aanwezig, de vraag is hoe zetten we het handig in en welke afspraken maken we er over? En misschien moeten we ons ook realiseren dat het geen kosten gaat besparen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen winst te behalen is.”

Een voorbeeld is beeldbellen, dat ideaal bleek tijdens corona. Ouderen hoefden de deur niet meer uit en je kunt digitaal makkelijker een familielid of dochter meenemen. Zelfs een slecht gesprek hoorden veel patiënten liever thuis op de bank. “In een ziekenhuis wordt je dan de gang opgeduwd,” zegt Heyning.

Dat veel patiënten na de lockdowns naar het ziekenhuis zijn teruggekeerd komt volgens Schijven omdat “we graag terugveren in ons oude gedrag”.

De uitdaging wordt om technologie zo in te zetten dat je meer ruimte creëert voor empathische zorg voor wie dat nodig heeft. Heyning: “Veel voorbereidende handelingen kunnen we ook digitaal uitvoeren”.

Niet alles dat wordt ontwikkeld is ook echt bruikbaar. Maar dat is niet erg, zegt Schijven. “Het is onderzoekend leren, we hebben een goede zorg die we verder willen verbeteren. Wel krijgen we nog vaak allerlei innovaties toegespeeld van enthousiaste ontwikkelaars die zich niet hebben afgevraagd hoe het op de huidige manier gaat. Je kunt het beter samen doen.”

De presentatie Hoe organiseer je meer zorg door digitale zorg te omarmen? kun je na registratie gratis bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond