Deel dit artikel
-

Esther Olofsson, Nederlands eerste virtuele influencer

Ze houdt van mode, gezond eten en architectuur en kwam voor de liefde naar Rotterdam. Het verhaal van haar leven is helemaal uitgedacht en gelinkt aan het nu, maar in het echt bestaat Esther Olofsson helemaal niet.

Toch heeft ze fans. Tienduizenden mensen die geïnteresseerd zijn in wat Olofsson beleeft. Niets bijzonders eigenlijk. Volgers praten tegen haar, verwachten antwoord en delen interesses, maar ze zullen elkaar nooit ontmoeten. De geboren Zweedse bestaat namelijk enkel in de wereld van Instagram. Ze is Nederlands eerste virtuele influencer.

Het karakter komt uit de koker van Maarten Reijgersberg, oprichter en eigenaar van socialmediabureau RauwCC uit Rotterdam. Reijgersberg verwacht dat er in de toekomst meer virtuele influencers zullen ontstaan en maakt het Instagram-account Esther Olofsson een publiek leerproject.

“We werken vanuit een origin story. Ze is geboren in Zweden, groeide op bij haar moeder, verhuisde voor de liefde naar Rotterdam en bleef hier nadat haar relatie eindigde. Ze is een lopend verhaal waar we wekelijks serieus in investeren.”

Employee advocacy
Reijgersberg denkt meer virtuele influencers te kunnen ontwikkelen voor opdrachtgevers, doorgaans zijn dat B2B-organisates en overheden. “Social ambassadeurs bij bedrijven komen en gaan en bedrijfsaccounts hebben het nadeel dat ze minder persoonlijk zijn en minder engagement genereren. Ik denk dat virtuele influencers naast de bestaande social programma’s kunnen bestaan omdat ze doorlopend verhalen kunnen vertellen.” De ondernemer denkt dat een virtuele werknemer op de loonlijst ongeveer even duur zal zijn als een mens.

Ook in het buitenland worden virtuele influencers bekende verschijningen. De bekendste is wellicht Lil Miquela. Het team daarachter ontving in 2018 zes miljoen dollar groeikapitaal. Daardoor worden er sinds kort met behulp van AI kleine video’s gemaakt waarin de influenceer met 2,3 miljoen volgers weer wat echter lijkt.

De Nederlandse Esther Olofsson is op veel fronten een leerproces voor haar makers. Ze roept vragen op over haar productie en verhaallijnen, maar ook over de stem en identiteit van karakters die tot leven worden gewekt en KPI’s om het succes te meten.

Voor RauwCC zelf is dit project een diepte-investering. Het bedrijf begon ooit als pionier op het gebied van socialmedia. Tegenwoordig doen veel bedrijven social activiteiten in huis. Reijgersberg wil met virtuele influencers weer meelopen in de voorhoede.

Technische details
RauwCC is eind 2019 begonnen met Esther Olofsson nadat ze het account hadden overgenomen van de oorspronkelijke eigenaresse. Zij deed er niets meer mee. De Rotterdammers verwijderden al haar persoonlijke foto’s en lieten enkel de meer anonieme beelden staan.

Sindsdien wordt hard gesleuteld aan het optimaliseren van het virtuele karakter. Nepvolgers worden handmatig verwijderd, nog steeds, en elke week worden twee nieuwe foto’s gepost en stories gemaakt. “Het account was ingeslapen. We zijn het aan het heractiveren”, een pittige klus die een lange adem vergt.

Olofsson heeft ongeveer evenveel mannen als vrouwen als volger in leeftijden tussen 25 en 34 jaar, die afkomstig zijn uit Rotterdam, Amsterdam maar ook uit Parijs. Ze heeft een kosmopolitische uitstraling.

De productie geschiedt in Rotterdam op basis van een contentkalender. Een fotograaf doet sessies met een professioneel model. In de nabewerking wordt met deepfaketechnologie Olofsson gezicht over dat van het model gesmolten. “Het hoeft nu niet helemaal echt te lijken. Dat is onderdeel van de zoektocht.”

Het doel is om het virtuele model daadwerkelijk in te zetten als echte influencer. Zo moet ze geld gaan verdienen voor haar makers. Ze staat open voor aanbiedingen uit de mode-, food- en hospitalitysferen in Rotterdam.

Deel dit bericht

8 Reacties

Sjoerd

Virtuele influencers … het moet niet gekker worden

Stef Bouwhuis

De kern is dat je een virtuele (nep) influencer volledig on de hand hebt. Die zegt niet in een zakelijke bui: “Ik heb een beter aanbod van een concurrent. RauwCC zal dat niet gauw doen, die creëren eerder een nieuwe. Ook bestaat de virtuele influencer niet uit 1 persoon, dus kan er veel meer continuïteit geboden worden. Het nadeel vind ik dat je het risico loopt dat ze een ‘plastic’ persoon wordt, maar dat moet RauwCC zien te voorkomen. Ik hoop ook niet dat het publiek afhaakt zodra ze weten dat ze nep is. Mensen willen zich graag vereenzelvigen met een ‘echte’ persoon.

Maarten Reijgersberg - RauwCC

Mooi verwoord Stef. Esther is inderdaad ‘forever 29’ en biedt mede daarom continuïteit voor haar opdrachtgevers Voor wat betreft het ‘neppe’, we proberen Esther zo echt mogelijk te laten zijn, maar zijn heel transparant in dat ze niet echt is. Dit zie je vooral terug in haar profieltekst en in haar highlighted stories waar we onder ‘about me’ de FAQ over haar beantwoorden. Onze ervaring is dat als het verhaal goed is, mensen dit verhaal ook graag willen volgen. Maar mensen willen inderdaad niet genept worden. Esther is wellicht het beste te vergelijken met een Disney-karakter ‘stuck in the real world’ ?

Lotte Willemsen - Creating010, Hogeschool Rotterdam

Te gek dat onze eerste virtuele influencer uit Rotterdam komt, en door RauwCC gemaakt is. Ons onderzoeksteam is net als RauwCC geïntrigeerd door het fenomeen en ziet mooie kansen en uitdagingen voor de creatieve industrie om virtuele influencers te maken. We doen er ook al meer dan een jaar onderzoek naar. Hoe beoordelen we wat echt en echt nep is als de grenzen tussen het virtuele en de realiteit vervagen? Kunnen we een band opbouwen met een influencer die niet uit vlees en bloed bestaat maar uit bits en bites? Hieruit blijkt dat het niet eens zo belangrijk lijkt te zijn of zo’n influencer er echt uit ziet. Belangrijker is of ze menselijk overkomt In het doen en laten. Uitdrukking geeft aan menselijke eigenschappen zoals een eigen wil, persoonlijkheid, zintuiglijke ervaringen, intenties, en een geschiedenis opvattingen. Dat ze een eigen verhaal heeft net zoals dat elk mens een eigen verhaal heeft. Een heel interessante zoektocht waar een andere vraag achter schuil gaat: wat maakt ons menselijk. Complimenten voor RauwCC hoe ze dit aanpakken. Lil Miquela eat your heart out!

martijn

Dit is gewoon mensen voor liegen om spullen te verkopen.

Whats next? Een viriuele consument? Hoeven wij mensen straks helemaal niks meer te doen

Maarten Reijgersberg - RauwCC

Waar baseer je dat op Martijn? Ten eerste liegt Esther niet. Ze is juist heel transparant over haar virtualiteit. En ten tweede verkoopt ze vooralsnog niets. Het kan natuurlijk zijn dat je deze ontwikkeling niets vindt, maar probeer dan wel je mening te onderbouwen. Dan kunnen we wellicht wat met je inbreng doen.

Jan Pieter Vos - safetythings.nl

Virtuele influencers, het zou zomaar kunnen. Maar ik vraag me af of ze echte influencers zullen zijn. Zullen bedrijven hierop gaan investeren? Ze hoeven in iedergeval geen gratis monster meer te sturen, en ze kunnen regelen met wat de tekst moet zijn.
Maar de vraag is , wat voor reactie zullen we krijgen?

Raoul

Draai het eens om, zijn veel “echte” influencers die hun ziel aan de commercie hebben verkocht niet de echte fakers? Ik ken Esther nog niet maar op deze afstand komt het over als een -integere- poging om te ervaren wat de mogelijkheden van het medium zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond