EU wil strengere regels voor bots

Juristen van de Europese Unie willen strengere regels voor bots. Die moeten zich straks ook als zodanig kunnen identificeren en zich kunnen onderscheiden van menselijke sitebezoekers.

De maatregelen zijn onderdeel van de Europese strijd tegen nepnieuws. Internetplatforms moeten voor oktober maatregelen hebben genomen om nepnieuws uit te bannen. Zo moeten internetbedrijven straks een belofte voor transparantie afleggen. Ze moeten bijvoorbeeld kunnen uitleggen waarom bepaalde advertenties worden geplaatst en wie ervoor betaalt.

Ook moet misbruik met bots worden aangepakt. Bots zijn vaak verantwoordelijk voor de verspreiding van nepnieuws via sociale media en de EU wil nep van echt kunnen onderscheiden. De identificatie van bots kent echter geen standaarden en veel is gewoon giswerk.

Ook pleit de EU voor een onafhankelijk Europees netwerk van feitencheckers.

Deze zomer zal de EU een breed forum van belanghebbenden consulteren. Daarna wordt de finale EU-gedragscode opgesteld.

De gedragscode is omstreden. Onlangs kwam Europese commissie tegen nepnieuws EU vs Disinfo al eens in opspraak. De Europese taakgroep die vanuit Brussel nepnieuws analyseert, ontvangt sinds vorig jaar ruim 1 miljoen euro uit het budget voor strategische communicatie en heeft 14 mensen in dienst. Maar de werkgroep bleek gemakshalve ook GS Media, De Persgroep en The Post Online tot verspreiders van nepnieuws te rekenen. Na dreiging van een kort geding volgde een rectificatie.

Het markeren van nepnieuws blijkt ook al niet te werken. Facebook besloot de meldingen van nepnieuws in de vorm van rode waarschuwingslabels onlangs te beperken toen bleek dat de berichten dan juist verder werden verspreid.

Helemaal zonder eigenbelang zijn de voorgestelde EU-maatregelen niet. De Europese Commissie wil de gedragscode opstellen voor de aanloop naar de Europese verkiezingen in 2019.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug