Deel dit artikel
-

EU voorstel beschermt platformwerkers

De EU presenteert vandaag een voorstel om platformwerkers beter te beschermen. Inmiddels zijn er 28 miljoen platformwerkers in heel Europa. De FNV: ‘De Nederlandse regering liet het liggen. We zijn blij dat Europa wél doorpakt.’

De FNV strijdt al jaren tegen platformbedrijven die hun werkgeversverantwoordelijkheden ontlopen. De bond heeft hier met succes verschillende rechtszaken over gevoerd en gewonnen, onder andere tegen Uber en Deliveroo.

Mensen die werken voor een platformbedrijf zoals Uber, Deliveroo of Helpling zijn ‘gewone’ werknemers met dezelfde arbeidsrechtelijke bescherming. Platformen moeten nu kunnen aantonen dat er ook echt sprake is van een zzp-relatie.

Ook moeten platformbedrijven voortaan werknemers inzicht verschaffen in de manier waarop algoritmes taakverdeling, beoordeling en beloning van platformwerkers sturen.

FNV ziet nog wel verbeterpunten. Het EU-voorstel benoemt een aantal criteria, waarvan aan slechts twee moet worden voldaan, om te bewijzen dat geen sprake is van werknemerschap. Dat is volgens de vakbond naïef, want platforms zullen het gebruiken als toolkit om de criteria te omzeilen. ‘Het is hun hele verdienmodel om werkgeverslasten af te wentelen.’

Het voorstel pakt ook het algoritmisch management niet genoeg aan, vindt de FNV. Het algoritme registreert alles en bepaalt welke beoordeling je krijgt, welke opdrachten etc. Een digitaal management zou nooit het arbeidsrecht en ontslagrecht mogen vervangen. Er moet altijd een mens eindverantwoordelijk zijn bij belangrijke besluiten, zoals ontslag of een lagere plaatsing op de ranglijst. Als je nu ontslagen wordt door een algoritme kan je een review krijgen. Maar je zou niet ontslagen moeten kunnen worden door een algoritme.

Als het EU de Europese wetgever het voorstel komend jaar aanneemt, hebben lidstaten nog twee jaar om het in nationale wetgeving om te zetten.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jef - Start-platform

Het idee van zo’n wetsvoorstel is natuurlijk goed. Daarentegen moet men wel begrijpen dat veel zzp’er op dergelijke platformen, die platformen gebruiken om gaten op te vullen. Zij hoeven daarvoor daarom niet de hoofdprijs te ontvangen. Wanneer een platform belast wordt met werkgeverslasten dan worden de aangeboden diensten op zo’n platform zo’n 30% duurder. Daardoor worden platformen minder interessant, dit terwijl de platformen normaliter een groot deel van de marketing werkzaamheden van de ZZP’er uit handen nemen. Ik ben bang dat met deze constructie de ZZP’er en het platform aan het einde van de rit nadelig uit zullen zijn.
Wat beter zou zijn is denk ik om de ZZP’ers beter te adviseren over de tarieven die zij berekenen. Bij het gevraagde tarief moeten zij een marge incalculeren. Daarnaast moeten ZZP’ers geadviseerd worden over het feit dat zij niet te afhankelijk moeten zijn van een platform, door bijvoorbeeld meerdere platformen te gebruiken en door via andere kanalen aan werk te komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond