Deel dit artikel
-

Europese mobiele aanbieders zetten adblockers aan

Mobiele telecomaanbieders in verscheidene Europese landen zetten adblockers op in hun netwerken. Zo weren ze op basisniveau reclame uit de schermen van hun klanten.

Technologiebedrijf Shine is zijn blokkeersystemen aan het installeren bij de mobiele aanbieders van Three van Engeland en Italië. Dat zijn kleinere aanbieders, maar moederbedrijf Hutchison Whampoa heeft ook activiteiten in Denemarken, Ierland, Oostenrijk en Zweden. En is bezig O2 in Engeland te kopen.

Three werkt vanuit de gedachte dat veel mobiele reclame als vervelend overkomt op zijn klanten. Bovendien betaalt die klant met zijn databundel om die reclames, ongevraagd, te zien te krijgen. Daarnaast wordt er vaak ongevraagd persoonlijke informatie over consumenten verzameld.

Het telecombedrijf wil reclame niet compleet weren, maar wil de financiële last wel kunnen verschuiven van consument naar reclamenetwerk of adverteerder. Dat betekent concreet dat bijvoorbeeld Facebook en Google of hun klanten, de adverteerders, moeten gaan betalen om de consument te kunnen bereiken. De details van dat plan echter zijn nog niet bekendgemaakt.

In het verleden roerden burgerechtenorganisaties zich over dit soort praktijken omdat de telecomaanbieder direct en ongevraagd ingrijpt op het verkeer. De operator gaat bepalen wie wat te zien krijgt en ontneemt de burger die keuze. Die kan immers ook zelf een ad blocker inzetten. De discussie daarover moet in Engeland en Italië nog loskomen.

Foto: Pierre Rennes (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond