Deel dit artikel
-

Fonq: omzet 37 miljoen euro, zint op overnames

De omzet van online warenhuis Fonq groeide in 2013 met een kleine veertig procent tot 37 miljoen euro. Een nieuwe benadering van e-commerce lijkt zijn vruchten af te werpen. De leiding speculeert op overnames.

Geen kille, koude handel via een computerscherm maar betrokken en aantrekkelijke presentaties. In plaats van producten ‘pushen’ wil Fonq zijn klanten verleiden tot aankopen. Dat is in het korte wat wordt bedoeld met ‘emotional commerce’, de term die directeur Patrick Kerssemakers hanteert voor zijn nieuwe benadering.

Fonq wil komende tijd ook meer opmerkelijke, verrassende artikelen in het assortiment opnemen. Dat moet de klant verrassen en tot een positieve emotionele binding met het merk leiden. “Voor een dergelijke uitbreiding van het huidige assortiment behoren overnames van bestaande webshops die leidend zijn in bijzondere productgroepen tot de mogelijkheden”, aldus Kerssemakers.

De dochter van RFS Holding, waar ook Wehkamp toe behoort, maakte de omzetcijfers over 2013 zojuist bekend. Het valt in dat bericht ook op, dat Fonq meer dan voorheen zijn merknaam naar voren schuift en zich een warenhuis noemt. Historisch gezien is het bedrijf juist een geheel van meer dan honderd specialistische webwinkels, zoals Coolblue maar dan voor producten zonder stekkers en batterijen.

Enkele marketingtechnische statistieken van Fonq: “De conversie bleek in november 2013 ruim 17 procent hoger en in december 2013 zelfs 20 procent hoger dan diezelfde maanden in 2012. Ook het mobiele verkeer nam in december 2013 flink toe ten opzichte van december 2012. Het verkeer naar fonq.nl via tablets steeg met 35 procent en via smartphones maar liefst met 85 procent. Deze kanalen hielden in 2013 respectievelijk 26 en 11,5 procent van het totale verkeer in.”

Foto: Mikamatto (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond