Deel dit artikel
-

Google gaat mobiele sites met hinderlijke banners bestraffen

Google gaat volgend jaar mobiele sites straffen die onderbrekende interstitials gebruiken, oftewel advertenties die een groot deel van het scherm opeisen. Dat heeft Google zojuist bekend gemaakt. Webpagina’s met dergelijke advertenties krijgen een lagere positie in de zoekresultaten.

Google acht deze pagina’s niet langer gebruiksvriendelijk, zeker wanneer de oorspronkelijke content wordt weggedrukt en gebruikers de advertenties eerst moeten wegklikken. Dat is des te hinderlijker op een smartphonescherm.

Niet alle onderbrekende content wordt gestraft, popups van juridische aard, noodzakelijke loginschermen en banners die weinig schermruimte innemen worden genegeerd. Desktoppagina’s met interstitials vallen ook niet onder de nieuwe maatregelen, waarvan niet helemaal duidelijk is wanneer die precies worden geïmplementeerd.

Of dit het begin is van meer sancties tegen hinderlijke webreclame (inclusief de desktop) zal nog moeten blijken. Onderbrekende reclame is een van de redenen dat steeds meer adblockers worden gebruikt en dat kan uiteindelijk ook nadelig uitpakken voor Google zelf, dat nagenoeg volledig van advertentie-inkomsten afhankelijk is.

Google schrapt verder het label ‘mobielvriendelijk’ in zijn zoekresultaten omdat veel webpagina’s dat al zijn. 85 procent van de webpagina’s voldoen al aan de criteria van Google.

Capture

Deel dit bericht

10 Reacties

bert

Google moet eens ophouden Koning Internet te spelen. Dat zijn ze niet (meer), en ik wordt er heel moe van (op alle vlakken). Het internetlandschap is onder Google erger geworden dan toen IE6 de piketpaaltjes uitsloeg. De browserwar van toen is bijna schattig vergeleken bij het wildwest nu.

Neerlandicus

ik wordt?

Roderick

Ik maak me om dit soort ‘regeltjes’ van Google minder druk dan het feit dat ze iedereen AdWords steeds meer door de strot duwen. Deze regels hebben in ieder geval nog de gebruikerservaring in het vizier. Al is het wel steeds enger aan het worden dat Google bedenkt wat gebruiksvriendelijk is en niet 😉

Alex

Geen gekke gedachte. Kennelijk hebben wij sturing nodig want veel van ons lijken het maar niet af te leren om de intrusive formaten te gebruiken. Als je het mij vraagt worden er nog veel te veel formaten ingezet om op korte termijn te ‘scoren’ bij de adverteerder met prachtige aantallen en waarbij niemand zich realiseert wat dit kan doen met een merk.

Mark

@bert: Google filtert hun resultaten naar wat men bij Google belangrijk (en goed voor HUN gebruikers) vindt. Hun platform, hun goed recht. Daarbij: een koning bestaat alleen bij de gratie van het volk. Op het moment dat Google’s gebruikers het er niet mee eens zijn handelt Google daar weer naar.

Petertje

IE piketpaaltjes? Waar haal je het vandaan? Als het gaat om de webstandaarden is het met name IE die ze overtreedt en ontwikkelaars van browser onafhankelijke websites frustreert. Heb je het over browsers dan heb je het over Chrome.

Petertje

@Mark: Google filtert hun resultaten naar wat men voor zichzelf belangrijk (en goed voor HUN omzet) vindt.

Reinier

Één ding lijkt me duidelijk: Slechte kwaliteit advertenties zijn funest voor een gebruikservaring. Los van welke adserver er ook wordt gebruikt. In the end is dat het bestaansrecht van Adblockers die de reclame-industrie (terecht of onterecht) hekelt. Op zich vind ik het niet zo’n rare gedachte om meer kwalteitsrichtlijnen aan formaten te verbinden en handhaven. Lijkt me goed voor de gehele industrie en perceptie van gebruikers over advertenties. Let’s all make better ads.

Reinier

adserver ==> advertentienetwerk

HV Media - HV Media

Los van wat Google doet met banners, het is iets dat uberhaupt niet meer van deze tijd is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond