div id="mobile_leaderboard">
Deel dit artikel
-

Groupon maakt nieuwsbrieven ‘slimmer’

Groupon Nederland gaat meer gepersonaliseerde nieuwsbrieven sturen naar zijn leden. Adverteerders kunnen ook proefverzendingen gaan uitsturen voor optimalisatiedoeleinden.

Smart Deals noemt Groupon het nieuwe type nieuwsbrieven dat ze verzendt. Voordat een nieuwsbrief wordt samengesteld, kijkt de computer naar iemands woonplaats, aankoophistorie en persoonlijke interesses. Op basis van die data wordt een persoonlijk aanbod gemaakt.

Deze vorm van slimmer mailen, past Groupon al enige tijd in het buitenland toe. Nu krijgt ook het Nederlandse kantoor de beschikking over de nieuwe techniek.

Bedrijfsleider Nederland Jan Willem Kaasschieter licht een tweede nieuwigheid toe, die vooral voor de adverterende ondernemer van nut is. “Op de eerste dag dat de deal live komt, testen wij deze eerst bij een kleine steekproef abonnees. Hierdoor kunnen wij de meest relevante abonnees selecteren die de deal zouden moeten ontvangen. Je kunt het beschouwen als een ‘soft opening’ voor bedrijven. De tweede dag zal de deal een prominentere plek krijgen in de e-mailnieuwsbrief.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Arjen

Voorlopig doet Groupon vooral zijn best om zoveel mogelijk nieuwsbrieven per dag te sturen.

Even een voorbeeld: Je meldt je aan voor 1 nieuwsbrief: “lokale deal”. Vervolgens ontvang je een bevestigingsmail waarin staat:

“Bevestig je nieuwsbrief-registratie bij Groupon “Je bent er bijna! Voordat we je gepersonaliseerde aanbiedingen voor lokale, Shopping- en Travel-deals kunnen sturen, moet je je registratie bevestigen door op de volgende link te klikken”

Door op de link te klikken wordt je automatisch bij 2 extra mailings ingeschreven wat neerkomt op 3 Groupon e-mails per dag. Voorlopig is dat dus vooral “slimmer” voor Groupon zelf. Of zie ik iets over het hoofd?

Erwin Boogert

Arjen, ik heb Groupon gevraagd om je bericht te reageren.

Bart

Ik heb Groupon al eens gevraagd om de instellingen te kunnen wijzigen dat je slechts 1 keer een product in je mail krijgt.

Het klopt inderdaad dat je dagelijks 3 mails ontvangt, waar ik mij niet aan stoor, maar wel aan 3 dagen achterelkaar dezelfde producten. 1 keer lezen is voor mij voldoende om te weten dat ik de aanbieding niet interessant vind.

De kans is groot dat ik op een gegeven moment klaar ben met de overkill aan mails met steeds dezelfde aanbiedingen en daarom al op voorhand opstapelende Groupon mails begin weg te gooien..

Groupon

Het klopt inderdaad dat je in eerste instantie altijd het volledige Groupon aanbod ontvangt. We vermelden dit duidelijk vooraf.

Het is heel makkelijk om achteraf je nieuwsbrieven te beheren, ofwel via onze mobiele app, ofwel via het menu op onze website. Dit menu is ook beschikbaar door op de unsubscribe link onderaan de nieuwsbrief te klikken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond