Deel dit artikel
-

H&M wil fysieke winkels versneld moderniseren

De vijfduizend fysieke winkels van H&M Group worden versneld aangepast aan het veranderende winkelgedrag van de consument. Winkels moeten meer inspiratie gaan bieden, nauw vervlochten zijn met het online kanaal en ook de rol van mini-magazijn vervullen voor de webshop.

Hoe de toekomst van moderetail er ook uitziet, het beeld zal wezenlijk anders zijn dan vandaag. Dat is het uitgangspunt waar de nieuwe CEO van H&M Group, Helena Helmersson, mee werkt. Ze werd benoemd op de dag van de publicatie van de jaarcijfers, eind vorige week.

Helmersson werkt al 23 jaar voor H&M. In de laatste tien jaar als hoofd Productie en Duurzaamheid.

In een interview met de Financial Times gaat ze in op de rol van haar winkels. Meer dan nu zullen die worden ingezet als magazijn voor online orders. Niet enkel voor aflevering, maar ook voor retouren. Helmersson ziet haar immense winkelnetwerk als een concurrentievoordeel, want: een groot bereik. Die zaken moeten echter wel aantrekkelijk blijven als ‘modehub’ en dus moeten ze inspirerender worden.

Andere ‘online kenmerken’ van fysieke winkels: nu halen en achteraf betalen, scan & buy en met een app de juiste kleding in de winkel vinden.

H&M Group heeft een internationaal winkelnetwerk van vijfduizend zaken in 74 landen. Dat omvat niet enkel het H&M-merk, maar ook de labels COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET en Afound. In de tweede helft van 2020 opent H&M een webwinkel in Australië. Momenteel bedient het 51 online markten.

Komend jaar worden er 200 winkels geopend en 175 gesloten.

Om digitalisering nauwer te integreren in de dagelijkse praktijk richt het modeconcern een nieuwe afdeling op: Business Tech. Dat is de samensmelting van de afdelingen IT, Advanced Analytics & AI en Business Development.

H&M Group boekte in 2019 een omzet van 22 miljard euro. Dat is elf procent meer dan in 2018. De online omzet steeg afgelopen jaar met 24 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond