Deel dit artikel
-

Horeca Amsterdam krijgt eigen betaalapp

Een nieuwe Nederlandse startup brengt naar eigen zeggen een unieke betaalapplicatie op de markt, in eerste instantie voor de horeca in Amsterdam. De Daalder App is een e-wallet die je kunt vullen met Daalders, de digitale euro.

Daalder, gevestigd in de Amsterdamse Beurs van Berlage, is opgericht in 2013 door Renz Millenaar, Reinhard Spronk en Romke de Vries. Zij denken dat hun app (voor iOS en Android) in een maatschappelijke behoefte voorziet: de consument wil snelheid en gemak bij het betalen, maar wel tegen lage transactiekosten.

Betalen met cash of met een bankkaart wordt volgens de startup door consumenten als langzaam en onhandig ervaren. Daarbij komt dat retailers onnodig hoge transactiekosten moeten betalen voor iedere pintransactie en vaak lang moeten wachten op hun geld. Er zitten te veel partijen tussen, zoals banken, creditcardmaatschappijen en telecomaanbieders. Daalder rekent ook transactiekosten, maar die zijn veel lager.

Daalder maakt gebruik van het elektronisch transactiesysteem van Intersolve, waarvan ook VVV-dinercheque en de Nationale Boekenbon gebruikmaken.

Net als bij andere e-portemonnees moet de consument zijn euro’s inruilen voor daalders, dat kan met behulp van iDEAL. Daarna kan hij betalen bij winkels die Daalders accepteren. Dat zijn er volgens de site nog niet veel, Cafe ’t Mandje aan de Zeedijk en Burst in Rotterdam.

Er is proefgedraaid met enkele Amsterdamse winkels en horeca-gelegenheden, waaronder Headfirst Coffee Roasters, The Coffee Virus, Rederij De Jordaan, Workingspace Seats2Meet Beurs van Berlage, restaurant Daalder en Sane Salad & Juicebar.

Lisa-Lisa / Shutterstock.com

Deel dit bericht

6 Reacties

Tschai

Mis ik nou iets…of lijkt het erop of deze alles mbt Bitcoin hebben gemist?

“De consument wil snelheid en gemak bij het betalen, maar wel tegen lage transactiekosten”
Laat dat nou net zijn wat Bitcoin doet…en meestal zelfs helemaal geen transactiekosten.

Robbert

Tja voor bedrijven zijn de wat lagere transactiekosten misschien wel interessant maar voor een platform app heb je USP’s nodig voor alle partijen die je met elkaar verbindt. Voor de consument zie ik geen echte voordelen, eerder nadelen. Je moet dmv een storting naar een vooralsnog onbekend appje een saldo aanmaken en als je saldo op is moet je telkens via de omslachtige weg die iDEAL heet je saldo gaan bijvullen.

EVDP

Consumenten houden zich niet bezig met transactiekosten. De meesten zullen niet weten wat transactie kosten zijn. Bovendien betaalt iedereen voor het gebruik van een betaal rekening. Dus het argument van lagere transactiekosten treft geen doel.

Dan blijft er nog snelheid en gemak over. Ik sluit me wat gemak betreft aan bij Robbert. Snelheid is een onduidelijke variant. Is betalen met de app sneller? Sneller dan wat?

Betalen is geen probleem. Het werkt allemaal min of meer hetzelfde en iedereen weet hoe het moet.

Maurits

Ik zie dit soort concepten alleen werken als er een “whats in it for me” component in zit.
Sneller en handiger is het namelijk niet. De betaling zelf is een commodity service.
Kijk naar TheLevelup in de US, die snappen hoe je transacties gebruikt voor loyalty concepten.
Een soort combinatie van Scoupy met een betaalsysteem.

Richard Otto

ludiek, maar de wereld is te groot om dit succesvol te krijgen.

Christian Gravemaker

Flopper-die-flop-flop-flop..
Bedenkers hebben de afgelopen 5 jaar in een afgesloten kamer gewerkt blijkbaar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond