Deel dit artikel
-

Horeca gretig op reserveringsapps

Horecabedrijven zijn massaal op zoek naar apps en diensten waarmee bezoekers stoeltjes kunnen reserveren in café’s en restaurants die aanstaande maandag 1 juni open mogen. Nieuwe initiatieven schieten uit de grond.

Reserveren en gezondheidscheck verplicht. Dat zijn twee belangrijke voorwaarden waar de horeca aan moet voldoen wil men weer operationeel worden. Met het oog op zomerse dagen en avonden moeten die checks zo snel en efficiënt mogelijk verlopen en, voor de ondernemer, een zo hoog mogelijke doorloop opleveren.

Het protocol van Koninklijke Horeca Nederland suggereert (Pdf) nog dat bedrijven reserveringen ook per telefoon moet aannemen, maar dat levert praktisch gezien een zware logistieke druk op. Reserveringen per site of app liggen meer voor de hand.

Diensten als Formitable, Resengo en The Fork zijn in het leven geroepen voor reserveringen in de horeca. Dat doen ze al jaren. Het triagegedeelte, de gezondheidscheck, zit echter niet standaard ingebouwd in hun portfolio. Formitable, dat een enorme toevloed van nieuwe klanten heeft, doet dat bewust niet. “Dat moet de gelegenheden aan de deur doen.”

Valentijn Bras, ooit oprichter van Scoupy, zag de verplichte check als gat in de markt en ontwikkelde Checkgesprek.nl. “Ben je als bezoeker klachtenvrij, dan geeft de dienst je een groene kaart die laat zien dat je veilig naar binnen kunt”, zo legt hij uit.

Het initiatief Barbooking.nl werkt net weer anders. Horecagangers zoeken in de buurt welke locatie ze willen bezoeken en zien direct de beschikbaarheid. Je boekt, betaalt en krijgt een QR-code die je opslaat op je telefoon. “Bij aankomst in het café laat je die zien waarbij de medewerkers van het café zullen vragen of je klachten hebt. Kort voordat je tijd erop zit ontvang je een herinnering van ons”, aldus Kristian Kossen.

CM.com gebruikt de horeca-ervaring die het opdeed in de aanloop naar de Formule 1 in Zandvoort. Bedrijven die het Brabantse systeem gebruiken, kunnen gasten vooraf laten reserveren met tijdsloten. Om het aantal no-shows te dempen kunnen ze een aanbetaling vragen. Die wordt later verrekend met de bestellingen die gasten mobiel op de terassen en in café’s doen. Ook per telefoon. De rekening kan vooraf, op locatie of achteraf worden voldaan. Op Lowlands werkte dat vorig jaar naar wens bij duizenden bezoekers. Honderd horecabedrijven gebruiken dit systeem inmiddels. Directeur Jeroen van Glabbeek denkt volgende week duizend bedrijven nieuw aan te sluiten.

Terrasjeboeken.nl op zijn beurt rekent per reservering een euro. Dat deelt het bedrijf fifty-fifty met de horeca-ondernemer.

De nieuwe app Waits.app van ontwikkelaar Roeland Landegent richt zich op toevallige passanten die spontaan een plekje willen reserveren. In een persbericht legt hij uit: “Een voorbijganger ziet het aankondigingsbord, stuurt een WhatsApp-bericht of scant de QR-code en krijgt meteen een bericht terug van de chatbot. Eerst vraagt de bot of iemand uit het gezelschap Covid-klachten heeft. Als dit met ‘nee’ wordt beantwoord, kan de gast aangeven met hoeveel personen hij wilt reserveren. Hierna wordt de automatisch geschatte wachttijd gegeven en kan de passant gaan en staan waar hij wil. Een medewerker van de horecazaak kan via een eenvoudige digitale wachtlijst op de telefoon of tablet doorgeven welke tafel er vrij is. En de gast kan in een rechte lijn doorlopen naar de tafel met behulp van het geappte plattegrondje.”

Foto: Universiteitskrant Univers (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Echt waar

Nu nog maar zien of de Nederlander er net zo op zitt te wachten. Net als die apps om de vragen die je moet invullen online kunt doen.
Privacy privacy…

Michel

Bijzonder hoe deze groep toch elke keer weer enigszins hulpeloos overkomt. Iedere horeca ondernemer wist dat dit er aan zat te komen en anders de KHN wel. Waarom is er niets vanuit de KHN ontwikkeld?

Nu maken veel horeca-ondernemers zich WEER afhankelijk van derden, net als met de reserveringen en bezorgingen. En dan straks weer mekkeren dat ze wel mee moeten doen, want het is allemaal zo oneerlijk. Waar heb je die branchevereniging eigenlijk nog voor?

Michel van Luijtelaar - Up Analytics

Je kunt binnen twee minuten de reserverings optie aanzetten via je Google My Business account. Super simpel!

Dion - Brandley

Eens met Michel, gemiste kans.
Is er een gelegenheid om, zoals zij dat ervaren, onder de monopoly van Thuisbezorgd en Booking uit te komen wordt die niet gegrepen. Een beetje online strateeg begrijpt wat je nog meer met de app kunt doen. Je kunt klantgegevens vragen, bericht sturen, loyalty, menu-kaart, thuisbezorgen etc..

Richard van W.

Typisch Nederlands deze concepten, het totale gebrek aan spontaniteit en drang tot georganiseerd gedrag wordt gefaciliteerd door apps waarmee je een terras stoel kunt reserveren…bah.

Michel

Ik kom deels terug op mijn eerdere opmerking. Wat blijkt? De KHN heeft het platform dat ze eerder hadden gebouwd voor restaurant-reserveringen, onlangs aangepast voor café-reserveringen. (volgens NU.nl) U weet wel, dat platform waar nauwelijks mee geadverteerd wordt en dus niet erg bekend is. Tevens het platform waar je gewoon nog kunt boeken bij restaurants die al een poosje niet meer bestaan. Maar dat terzijde.

Tenminste, ik vermoed dat het om Bookdinners.nl gaat, want op die site lees ik er hier helemaal niets over.

Horeca in mijn omgeving gebruikt andere platformen waarmee ze al hun klant-data kwijt zijn, en adverteren nauwelijks terwijl dit JUIST NU het moment is om slim (online) zichtbaar te zijn.

R. Schrijver

Er is ook een gratis en onafhankelijk alternatief: https://www.covidtriage.nl. Dit is een letterlijke uitwerking van de vragen van het RIVM en daarmee de perfecte uitvoering van een digitaal checkgesprek. Bovendien is er een mooie poster beschikbaar voor in horeca (en andere) zaken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond