Deel dit artikel
-

Hornbach schroeft online investeringen op

Bouwmarkt Hornbach moet de online investeringen opschroeven om te kunnen concurreren met de grote e-commerceplatformen. In Duitsland, bijvoorbeeld, gaat de helft van de doe-het-zelvers al naar Amazon.

Uit de jaarcijfers van Hornbach blijkt dat de onderneming in het jaar tot eind februari 2018 voor zestig miljoen euro investeerde in online uitbreiding (+13%). Daarbij gaat het met name in het op- en uitbouwen van de e-commercekanalen.

Afgelopen opende het in Roemenië, Slowakije en Zweden een webshop. Nu zijn alle negen Europese landen live met fysieke en digitale verkoopkanalen. Dat is rijkelijk laat naar internetbegrippen, maar voor een traditionele sector als de doe-het-zelvers niet. Daar gaat de sector echter voorbij aan het veranderde gedrag van zijn klanten, die makkelijker naar een webwinkel dan fysieke shop gaan.

Hornhach zou rond de tien procent van zijn omzet via internet genereren. Het is niet duidelijk of dat bruto of netto omzet is.

De omzet over 2017/2018 lag 5,1 procent hoger dan het jaar ervoor op 4,14 miljard euro. De winst (edit) groeide met 3,7 procent tot 166 miljoen euro.

De bouwmarkt is in Nederland actief met veertien fysieke filialen.

Foto: royalty free (cc)

Dit bericht is 4 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond