Deel dit artikel
-

IAB brengt standaard over zichtbaarheid van reclame

Reclameclub IAB Nederland neemt de buitenlandse standaarden voor ‘zichtbaarheid van reclames’ over. Uitingen die voor 50 procent of meer in beeld zijn voor de duur van minimaal een seconde geldt als gezien.

Bij de grotere reclameformaten geldt dat minstens 30 procent in beeld moet zijn. Deze regels gelden enkel voor displayuitingen die op desktops en laptops verschijnen. Voor ‘viewability’ op mobiel zijn geen standaarden.

Steeds meer adverteerders gaan eisen stellen aan waar en hoe hij commerciële berichten worden getoond. Twee jaar geleden bleek al dat ze voor jaarlijks tientallen miljoenen euro’s uitgeven aan displayreclame zonder dat die uitingen ooit ergens in beeld komen. Weggegooid geld ter waarde van, toen, zeker vijftig miljoen euro.

Sindsdien zijn adverteerders strengere eisen gaan stellen aan de zichtbaarheid van hun uitingen. In Nederland wordt nu een algemene ondergrens geaccepteerd van een vertoning van een seconde en een gedeeltelijke vertoning. Een deel van de adverteerders, zeker die reclame maken omwillen van merkbouwdende doelen, zal daar niet tevreden mee zijn. Te kort, te weinig.

IAB Nederland licht de zichtbaarheidsstandaard toe tijdens een ontbijtsessie op 2 oktober in Amsterdam.

Foto: Phil Chiorean (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond