Deel dit artikel
-

Infographic: waarom krijgt mijn site geen verkeer?

Geen of weinig bezoekers voor je site? Dat kan verschillende oorzaken hebben. In ieder geval is Google vaak de schuldige. Nog altijd komt een substantieel deel van het bezoekersverkeer van Google. Tenzij je site een brakke structuur heeft, simpelweg niet wordt geïndexeerd, je te veel websites hebt voor je activiteiten of alle content van elders komt.

Deel dit bericht

5 Reacties

Rob

Dit is niet helemaal juist gezegd: ” je te veel websites hebt voor je activiteiten”. Wel als je meerdere websites hebt voor één bedrijf. Je kunt als bedrijf meerdere activiteiten in een niche uitvoeren met diverse websites wat totaal geen invloed zal hebben op je verkeer.

Mieke

Wist je dat het helemaal niet uitmaakt of je kwaliteits content hebt of niet. Het ‘algoritme’ dat Google gebruikt is nog altijd “dom”.

Vooral zoveel mogelijk backslinks hebben lijkt nog altijd één van de belangrijkste trucs om een hoge positie te krijgen in Google. Dat geldt trouwens ook voor Adwords uitgaven. En dan heb je nog die ronduit irritante kortingswebsites die op dit moment de zoekresultaten compleet onderspammen.

BACKLINKS

Maar kopen grote bedrijven dan geen backlinks?
Zeker wel, dit kun je trouwens zelf eenvoudig controleren via een dienst als ahrefs. Type de URL van de website in en ga vervolgens naar backlinks en sorteer op New. Je zult verstelt staan hoeveel websites backlinks inkopen. Bijvoorbeeld in de reisbranche wordt hier veel gebruik van gemaakt.

Kun je dan echt meteen je backlinks laten verschijnen op websites?
Ja, bijvoorbeeld op spamsites als linktrailer en jouwpagina kun je simpelweg de link Adverteren aanklikken, betalen en je hebt meteen backlinks.

Die eindeloze blogs van moeders is ook zo mooi voorbeeld
Bedrijven, o.a. in de reisbranche benaderen geregeld bloggers. Vooral blogs van moeders zijn in trek. Bedrijven laten dan zo’n blogger op vakantie gaan en dan moet er eventjes een review geschreven worden. Niet verwonderlijk dat deze reviews altijd super positief zijn en vaak 1 á 2 backlinks bevatten.

Is dit wel zo eerlijk?
Nee, hopelijk zal Google hier ooit toch echt een keer korte metten mee maken, maar tot op heden smult Google van dit soort backlinks.

ADWORDS

Er is wel degelijk een link tussen Adwords uitgaven en organische resultaten. Hoe meer je spendeert des te meer is Google gemotiveerd om je ook organisch hoog te plaatsen. Niet voor niets staan bedrijven als Coolblue, Bol en Amazon bovenaan in de zoekresultaten.

SPAM, SPAM, SPAM

Kortingscode websites kunnen er wat van, maar ook prijsvergelijkers. De zoekresultaten in o.a. Google worden op dit moment onder gespamd. Websites als pepper, spydeals, kortingscode, beslist en Marktplaats staan met verschrikkelijk veel pagina’s in de zoekresultaten en vaak heel hoog. Hebben die kwaliteits content? NEE! Vaak pagina’s met nog geen 50 woorden. Kwaliteitscontent is kennelijk niet nodig, 1000 woorden?? pfff… nee hoor.

Rob

“Wist je dat het helemaal niet uitmaakt of je kwaliteits content hebt of niet. Het ‘algoritme’ dat Google gebruikt is nog altijd “dom”.

Vooral zoveel mogelijk backslinks hebben lijkt nog altijd één van de belangrijkste trucs om een hoge positie te krijgen in Google. Dat geldt trouwens ook voor Adwords uitgaven. En dan heb je nog die ronduit irritante kortingswebsites die op dit moment de zoekresultaten compleet onderspammen.”

Are u kidding me, Mieke?

Mieke

Nee, Rob, bloedserieus.

Jeroen

Ai Mieke, naar mijn mening sla je de plank een beetje mis. Op sommige punten ben ik het redelijk met je eens, maar veel niet.

Ja ik denk dat Adwords invloed heeft op je positie. Maar dat komt meer omdat er dan meer traffic op je website komt via bepaalde zoektermen waarna Google positieve positieve gebruikerservaringen ziet. Dit is een signaal dat de pagina goed past bij de zoekopdracht wat ook weer organisch effect kan hebben. Dat kan ik overigens niet 100% onderbouwen. Maar in de praktijk zie je wel een organische beweging als je met Adwords start, kan ook toeval zijn.

Backlinks zijn inderdaad heel belangrijk. en er wordt inderdaad nog veel gekocht. De vraag is wel of deze betaalde backlinks daadwerkelijk een positieve invloed hebben op lange termijn. Er zijn in Nederland best veel aanbieders die vaak met eigen netwerken van websites links aanbieden. Dit zijn websites waar vrijwel geen bezoeker komt en waar dus ook geen enorme waarde door Google aan wordt gehangen. Vaak oude domeinen die in het verleden wel SEO waarde hadden.
Bloggers of vloggers worden inderdaad betaald om een review te geven van reisaanbieders (jouw voorbeeld). Maar als je kijkt naar SEO waarde dan is het een beetje een kip en ei verhaal. Komt de waarde door de verwijzing (die bij een professionele blogger misschien wel op no-follow staat) of door het gedrag van de volgers van deze blogger die een kijkje gaan nemen op de website van de sponsor?

Backlinks “verdienen” zijn veel trucjes voor. Het maakt namelijk niet uit wat voor regels Google gaat hanteren, er is altijd wel iets te verzinnen wat ze nog niet door hebben. Daar wordt overigens veel geld mee verdient. Blijft een grijs gebied, denk ook niet dat dat zo snel zal veranderen helaas.

En dan heb je het nog over vergelijkingssites of marktplaats, die hebben inderdaad geen pagina’s met 1.000 woorden, vaak inderdaad eerder iets van 50. Maar wie zegt dat content met 1.000 woorden beter is dan met 50 woorden? Wat Google wel ziet is dat een bezoeker van bv marktplaats daarna verder gaat op die website en vaak positieve gebruikers ervaringen laat zien, dat is de reden dat ze hoog staan, bezoekers komen er graag!
Kijk naar wikipedia, als het antwoord op een vraag in 50 woorden gegeven kan worden, dan doen ze dat, en staan ze vaak bovenaan. Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. Een antwoord in 50 woorden is heel prettig voor een bezoeker, en daar draait het om!

Welke ik overigens nog mis in het overzicht in het artikel is mobiele snelheid. Websites worden vaak vormgegeven en gebouwd voor desktop zonder al te veel tijd te besteden aan mobiel. Ja de website is responsive, maar dat wil niet zeggen dat het ook geoptimaliseerd is voor mobiel.
Stel je bent een taxibedrijf. Dan wil je op je website informatie geven over je bedrijf, de mogelijkheden, tarieven en zo verder. Maar als iemand via een mobiel komt, zou dan een grote knop om meteen te kunnen bellen niet beter zijn? Waarschijnlijk wil deze bezoeker namelijk een taxi, en dus zo snel mogelijk bellen. Niet hoeven zoeken naar een nummer is dan wel zo fijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond