Deel dit artikel
-

ING modelleert nieuwe organisatie naar hightech-toppers

ING Bank gaat wederom reorganiseren, en dit keer wordt de klassieke bankorganisatie ingeruild voor een flexibele werkorganisatie, gemodelleerd naar hightech-toppers als Google, Netflix en Spotify. Dat zegt directievoorzitter Nick Jue tegen De Telegraaf.

Jue streeft naar een totale herinrichting van het klantproces dat in essentie digitaal van aard is. De markt beweegt heel snel en de technologische ontwikkeling ook. Verandering is daarmee een constante factor geworden.

ING hanteert voortaan een ontwikkelaars-ecosysteem met groene zitzakken, hangstoelen en een gamehoek met Wii en Playstation. De bank gaat werken met kleine interdisciplinaire teams (’squads’) van maximaal negen personen die allemaal een eigen deskundigheid inbrengen. Ieder team werkt van begin tot eind aan een klantdoel, bijvoorbeeld het vormgeven van vingerafdrukidentificatie voor de mobielbankieren-app.

Een groep van squads die aan een gezamenlijk proces werken (bijvoorbeeld hypotheken, service of beleggen) vormt samen een ‘tribe’ (stam). Dwars door de tribes heen bestaan nog ‘chapters’, van squadleden die hetzelfde soort werkzaamheden uitvoeren (onder meer data-analyse).

De squads zijn zelfsturende teams die op basis van nauw contact met klanten met eigen initiatieven komen en ook hun eigen werkagenda bepalen. De directie gaat niet de doelen en prioriteiten van de teams bepalen.

Begin dit jaar zijn de eerste squads gevormd, voor de zomer moeten het er meer dan 200 zijn.

Deel dit bericht

4 Reacties

SEDW Alkmaar / Rene de Wit

Bij ING reorganiseert men om het reorganiseren…. Misschien eerst eens luisteren naar je klanten en vervolgens proberen je werk zo goed mogelijk te doen lijkt mij veel efficiënter. Als men in 2015 voor een simpele hypotheekaanpassing een half jaar uittrekt omdat het systeem niet meer dan één mutatie per maand aan kan dan valt er nog een hoop te doen.De nieuwste plannen lijken meer iets voor Utopia.

Seb

@Rene, kan het niet meer dan eens met je zijn. 1 grote farce. Dat is ook het grote probleem van de banken, ze zijn nep. Communicatiecampagnes worden verzonnen om een imago aan te nemen, in plaats van écht uit te dragen waar ze voor staan.

ING ziet dat de markt voor betalen en financiering aan het veranderen en digitaliseren is mer grote spelers met veel macht (Apple / Google) en wil daar “cosmetisch” in mee gaan. Ga je kijken onder de motorkap, dan vind je daar een ING met systemen uit de jaren 80 van de Postbank. Apps en online bankieren, zijn daar slechts als laag overheen gelegd, ipv dat er een innovatief bankplatform is gerealiseerd wat écht goedkoper werkt.

Ga inderdaad eens vragen wat de klant wilt en dan krijg je vrij snel duidelijk dat de klant altijd en overal bij zijn geldzaken wilt, daar niet of amper voor wil betalen en vooral helderheid vraagt. Klanten willen niet horen dat bestuursleden en topbankiers miljoenen bonus krijgen, terwijl de klant 0,5% rente op z’n rekening krijgt en nog steeds 4% op zijn hypotheek moet betalen (wat gratis EU geld is) etc.

Maak daar maar eens een tribe van.

Ramon

Dit lijkt wel een mediastunt; ‘de directie gaat niet de
prioriteit en de doelen van de teams bepalen’ terwijl de teams op hun groene zitzakken aan het Wii’en gaat hebben de directie-leden meer tijd om hun bonus te tellen….. Ik ben er klaar mee. Ik zeg op
en ga naar Triodos

Richard Hoedeman

Squads, de volgende stap na Agile Scrum en DevOps teams? De nieuwe manier van werken wordt in elk geval gefaciliteerd bij ING, hopelijk volgen de gedragsverandering en de resultaten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond