Deel dit artikel
-

Intern drukwerk bedrijven vaker naar online uitgeverij

Bedrijven als Philips en McKinsey maken steeds vaker gebruik van online uitgeverijen als Blurb om hun interne drukwerk te verzorgen. Daarmee zijn blijkbaar grote kostenbesparingen te realiseren.

Een toenemend aantal grote ondernemingen besteedt het drukwerk niet meer uit, maar publiceert deze zelf via platformen als Blurb. Volgens de Nederlandse marketingmanager Brenda van Camp, werkzaam bij Blurb in San Francisco, lijkt dit een belangrijke trend te worden.

Blurb, dat acht miljoen boeken heeft verkocht, waarvan twee miljoen in de laatste twaalf maanden, is een van de vele platforms voor het zelf publiceren van boeken, vergelijkbaar met Lulu of het Nederlandse Gopher. Het belangrijkste verschil met andere platforms is dat het bedrijf volumecontracten afsluit met offset drukkerijen. “Typische print on demand platforms, die boeken drukken per bestelling, zijn relatief duur. Wij kunnen de prijs sterk verlagen door afspraken te maken met drukkerijen”, benadrukt CEO Eileen Gittins.

Het Amerikaanse bedrijf, dat zich ook op Nederland richt, stelde zich in 2005 bij de oprichting de vraag: zou je als online uitgeverij geld kunnen verdienen op een exemplaar van een (gedrukt) boek? Via traditionele print-on-demand modellen lukt dat in elk geval niet.

Blurb biedt gratis tools waarmee gebruikers publicaties kunnen samenstellen, zoals de app voor desktop-publishing BookWright en een invoegmodule voor Adobe InDesign. Gittins: “Onze grootste zorg in het begin was van juridische aard. Met erg veel boeken is het onmogelijk om die allemaal te controleren op auteursschending. Gelukkig is er wetgeving gekomen die de verantwoordelijkheid legt bij de auteur.”

Het bedrijf is actief op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Gittins noemt als trends Instagramboeken (fotoboeken met plaatjes van Instagram), fanmagazines en indie-magazines, tijdschriften van eenmansuitgevers. Vooral YouTube-sterretjes dromen van een eigen tijdschrift, zegt ze: “Papier is een heel nieuw concept voor ze.”

Om nieuwe klandizie aan te trekken, wordt het dienstenpakket uitgebreid. Er is een ‘talentpool’ van eindredacteuren en illustratoren die auteurs kunnen inhuren en Blurb gaat ook financiering (lees: krediet) verstrekken om publicaties mogelijk te maken.

Sinds kort levert Blurb zelfs fulfillmentmogelijkheden. “We hebben een distributiecentrum opgezet waar we je je boek zes maanden kunt bewaren, zodat mensen die vijfduizend boeken willen laten drukken, hun appartement niet hoeven vol te stouwen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond