iPad-app Telegraaf toont nieuwe reclamevormen

De iPad-applicatie van De Telegraaf biedt adverteerders als eerste andere formaten om mobiele reclame te maken. Dat is volgens Ashu Mathura van Mads noodzakelijk omdat enkel meer eenvoud en keuze in formaten de broodnodige impuls aan mobiel adverteren geeft.

Het Nederlandse technologiebedrijf Mads, een soort ‘Doubleclick voor het mobiele platform’, bracht in de afgelopen weken een nieuw bouwpakket voor uitgevers en softwarebouwers op de markt. Deze SDK biedt zeven nieuwe vormen van mobiele reclame, waarvan de meesten al bekend zijn van het vaste web.

De nieuwe verschijningsvormen van reclames uit Mads iOS SDK:

  • Rectangle/banner met video expandable
  • Reclameklik van advertentie naar full screen image en dan, optioneel, naar een website of de App Store
  • HTML5 expandable
  • Eenvoudig: reclameklik brengt bezoeker direct naar een internetsite
  • Image to image expandable, een reclameklik laat een tweede plaatje zien
  • Video in ad position, na de reclameklik gaat er een filmpje draaien in de rectangle
  • Reclame klikt door naar iTunes

Andere uitgevers volgen spoedig

“Alle grote uitgevers in Nederland zijn er inmiddels mee bekend. De Telegraaf is de eerste die zijn iPad-uitgave erop aanpaste. Voor de anderen uitgevers is het slechts een kwestie van het updaten van hun app”, aldus Mads-baas.

“De ad sizes zijn vooralsnog de standaard IAB-maten 728×90 en 300×250. Daarbij zijn er legio mogelijkheden om campagnes te targetten, meten en analyseren”.

4,5 miljoen Nederlanders surfen mobiel

Uit cijfers van Mads blijkt dat er iedere maand aan 4,5 miljoen Nederlandse mobiele surfers reclame wordt vertoond. Het is niet bekend hoeveel van hen een data-abonnement heeft en hoeveel van hen per ongeluk met smartphone online gaat. Die laatste groep moet betalen per genuttigde megabyte data.

Ook Mathura ziet dat Apples eigen reclamedienst iAd weinig wordt gebruikt door adverteerders. “Het is duur en je geeft de creatieve controle uit handen aan Apple”. Belangstellende adverteerders moeten eerst een half miljoen euro betalen om Apples reclamemensen aan de slag te kunnen zetten.

Adverteerders aarzelen mobiel

Adverteerders aarzelen nog om mobiele reclame in te zetten. Enerzijds zijn de budgetten voor 2011 al grotendeels verdeeld en daarnaast vinden velen nog dat goede marktcijfers ontbreken om hun beslissingen op te baseren.

Mathura: “Mobiel reclame moet eenvoudiger en mooier worden. We zien bij al onze klanten in meer dan 35 landen een duidelijke trend waar premium adverteerders zich anders willen profileren en er een verschuiving plaatsvindt van CTR naar Engagemement”.

De ondernemer verwacht dat het aantal impressies (vertoonde advertenties) in Nederland dit jaar groeit van 200.000 per maand naar 1 miljard tegen het einde van het jaar.

Gefilmde demonstratie van de nieuwe reclamevormen in de Telegraaf-app:

2 Reacties

Goed iniatief van niet hinderlijke reclame in iPad Apps.
Met de juiste creativiteit kan het zelfs een toevoeging/verrijking worden.

Telegraaf app verwijdert op IPad na kennismaking nieuwe reclame vorm. Elke 30 seconde mediamarkt reclame in vol ornaat op iPad. Scherm . iPad mini HD. Dus zeer irritant. Reden om andere app of browser te gaan gebruiken. Blijf anders aan het weg klikken van de reclame.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug