Deel dit artikel
-

Telegraaf op iPad naar andere abonnementsvormen

De Telegraaf gaat nieuwe abonnementsvormen voor de iPad en andere tablet computers invoeren. Directeur Innovatie Frank Volmer zegt nog niet welke modellen, maar deelt wel gebruikscijfers die groei laten zien.

Vanochtend was Volmer een van de sprekers tijdens de Mobile Convention Amsterdam, een eendagscongres dat Emerce met CM organiseert.

De directeur van het uitgeefconcern zegt dat er dagelijks 25.000 mensen De Telegraaf downloaden naar hun iPad. In vakantieperiodes zijn dat er een paar duizend meer. Dat valt echter nog in het niets bij de papieren oplage van 640.000 Maar het is wel de eerste stap op de weg naar de toekomst.

De iPad-lezers genereren maandelijks 11 miljoen pageviews. “Omgerekend is dat 400 pagina’s per persoon per maand. En dat getal stijgt nog. Daar kun je nog 6 miljoen pageviews bij optellen uit de browser-versie van de krant”.

Tijdens de Mobile Convention Amsterdam liet Volmer doorschemeren dat het krantenbedrijf nieuwe tab-abonnementen gaat invoeren.

“We werken aan andere abonnementsvormen dan alleen de 1,59 euro per dag om een krant te downloaden”. Welke dat zijn en op welke platformen de uitgeverij zich richt houdt hij voor zich. Hij gaat er wel van uit dat het aantal tablet computers in Nederland snel van de huidige 350.000 zal groeien tot boven de miljoen.

Volmer denkt niet dat het abonnementenmodel houdbaar blijft als primaire inkomstenbron van de krant op een termijn van 10 of 20 jaar. De uitgeverij experimenteert zelf en met derden met nieuwe advertentiemodellen en ziet in e-commerce vanwege de grote procentuele stijging ook een toekomst.

Zo lanceert De Telegraaf vandaag twee nieuwe magazines, gerealiseerd met adverteerders. Het gaat om Aandelengids en Over Uw Geld.

Het bedrijf ontwikkelt zijn mobiele applicaties volgens de filosofie ‘Voordelig, Vlug en Veel’.

Op het iPad-platform claimt De Telegraaf een ‘marktaandeel’ van tegen de 50 procent. “Er zijn in Nederland zo’n 350.000 iPads, nog heel weinig iPad 2’s trouwens. Onze applicaties zijn 175.000 keer geïnstalleerd”. In totaal staan er 1,4 miljoen mobiele Telegraaf-apps op Nederlandse mobieltjes.

Volmer ziet op het vlak van de exploitatie een nieuwe ontwikkeling in Amerika ontstaan. “Mensen worden er bewuster van dat reclame een manier is om hun gratis mediaconsumptie te financieren. Je ziet nu apps waarbij mensen voor gebruik de keuze krijgen om of te betalen, of reclame te zien of om deel te nemen aan een marktonderzoek”.

De populairste app is die van Hyves, gevolgd door die van dagblad De Telegraaf. Ondanks het feit dat de applicatie van weblog Geenstijl vrij basaal is in zijn uitvoering is hij wel de nummer drie op de interne ranglijst.

Binnenkort brengt Geenstijl een iPad-applicatie van videosite Dumpert uit. Daarvan verschijnen twee uitvoeringen, een gratis versie met preroll reclames en een betaalde versie waar geen commerciële boodschappen van adverteerders in zitten.

Deel dit bericht

1 Reactie

Bram

Goeie foto…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond