Deel dit artikel
-

ISM eCompany wordt onderdeel van Duits valantic

E-commerce- en marketingbureau ISM eCompany wordt onderdeel van bedrijvengroep valantic. Het is de eerste overname buiten de Duitstalige markt en onderdeel van een groeiplan richting Benelux en Scandinavië.

Voor valantic uit München is het sinds de oprichting twaalf jaar geleden niet meer dan gebruikelijk om expertises bij te kopen. Het bedrijf bedient duizend klanten, heeft een omzet van tweehonderd miljoen euro en bijna tweeduizend werknemers. ISM eCompany wordt onderdeel van de CX-tak.

Tot de CX-tak, voluit: customer experience, behoren ook bureaus met diepe kennis op het gebied van Magento, Shopware en Akeneo. Dat zijn precies de domeinen waar de Rotterdammers ook vaardig in zijn.

CEO Niek Bosua van ISM: “Volgend jaar bestaan we dertig jaar en de ambitie is heel sterk om te blijven groeien. De markt verandert, klanten worden groter en komen met complexere vraagstukken. Die willen we uit eigen huis kunnen blijven bedienen en dan moet je groeien.” Met aandeelhouders Karel van der Woude en Jan Kees de Jager, de oprichters, is besloten niet met private equity maar met strategische partijen door te praten.

Bosua sloeg daarmee het pad in dat zijn bureau onderdeel zou maken van een andere partij. Nederland kent meerdere bureaugroepen en organisaties die een buy & build-strategie willen voeren. Die boden echter niet het perspectief dat ISM zocht. “We zijn gehecht aan onze eigen visie, autonomie en strategie en zochten een klik op DNA, waarden en gemeenschappelijke ambities.”

Valantic voert sinds 2019 onder de vlag van investeerder Deutsche Private Equity (DPE) wel een overnamekoers. Met de financiële partner richt die zich voor het eerst op buitenlandse groei. In de voorgaande tien jaar werden al tientallen bedrijven gekocht, maar enkel op de Duitstalige markt.

DPE heeft voor zijn portfoliobedrijven tot honderd miljoen euro beschikbaar om overname te plegen. Hoeveel daarvan naar de twee verkopende oprichters gaat, houden de partijen voor zich. Bij ISM werkt rond de 130 man, die samen een omzet helpen realiseren van tien miljoen euro.

“De klik was er over en weer meteen. En valantics CEO Holger von Daniels vertelde na afloop van het
traject dat ook van hun kant de liefde voor ISM met elk gesprek verder groeide. Hun filosofie is om enkel succesvolle bedrijven toe te voegen met mensen die blijven doen wat ze deden. Van de 47 directeuren die afgelopen twaalf jaar aan boord kwamen, zijn er dan ook nog 44 actief binnen de organisatie. Dat zegt ons dat ISM zijn ondernemende vrijheid niet zal verliezen.”

De naam ISM eCompany zal uiteindelijk verdwijnen en opgaan in die van de groep. Wanneer, dat is niet bekend. “Er zal een moment zijn dat het een logische keuze is. Dat zal zo groeien. Er is geen haast mee.”

Veel zal er voor de mensen en klanten van de Rotterdammers uit de Van Nelle Fabriek niet veranderen. “Ja, we kunnen sneller ontwikkelen op bestaande en nieuwe diensten. Niet in het minst omdat we nieuwe kennis en ondersteuning nu heel dichtbij hebben in de valantic-familie.” Nieuw is dat ISM de wens kan invullen om actief te worden met marketing automation. “Daar kunnen we nu makkelijker mee beginnen omdat we in Duitsland daar al een succesvolle zuster mee hebben.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond