Deel dit artikel
-

Het jaar van: snel bezorgen

Amazon toonde eerder deze maand de toekomst: mini-helikopers die bestellingen letterlijk op je stoep kunnen bezorgen. De octocopter vliegt volledig zelfstandig met behulp van gps-coördinaten, maar heeft nog niet geleerd om obstakels te vermijden. Concurrentie is er meteen al van de (experimentele) bezorgdrones van DHL en UPS.

Vanwaar die dronesgekte? Toch vooral omdat snel bezorgen een ware obsessie lijkt te worden voor e-retailers. Hoe krijg je het pakketje zo snel mogelijk bij de klant?

Aanvankelijk ging de discussie dit jaar vooral over bezorgen binnen een dag. Dat doen sommige e-tailers al, maar het lijkt de standaard te gaan worden. Wehkamp kondigde hiertoe de bouw aan van het grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentrum van Nederland.

De mechanisatie wordt mogelijk gemaakt met de technologie van het Oostenrijkse bedrijf KNAPP. Een van de marktleiders op het gebied van warehouse-automatisering. Voor het opslaan en ophalen van items introduceerde dit bedrijf onder andere de OSR-shuttle technologie. OSR staat voor Order Storage Retrieval. Een shuttle kan snel via geleiderails langs de magazijnstellingen rijden om de items op te halen die bij een klantorder horen. De shuttles maken alleen horizontale bewegingen. Ze leveren de bak met het artikel af bij een lift die de verticale bewegingen maakt. Doordat er per gang meerdere shuttles aan het werk zijn, kan er veel sneller worden gewerkt.

Maar zit de consument nu echt te wachten op snelle bezorging? Nee, stelt onderzoek van Forrester Research. De wens om een artikel snel bezorgd te krijgen, staat op een veertiende plaats. Belangrijker vinden consumenten gratis bezorgen. 92 procent van de Top 50 e-retailers die Forrester onderzocht biedt een of andere vorm van gratis bezorging.

Daarnaast wil de consument kunnen bepalen waar hij zijn bestelling haalt. Steeds meer etailers kondigden dit jaar ophaalpunten aan, tot en met de Bijenkorf, die klanten in Arnhem en Enschede niet in de kou laten staan nu de winkels daar worden gesloten. Je winkelt online en haalt de bestellingen op bij de supermarkt of de boekhandel.

En ineens lijken ondernemingen met een multichannelstrategie toch weer een voorsprong te hebben. Oftewel, bedrijven die al winkels hadden en die nu ook voor online distributie kunnen inzetten. Click & collect lijkt een geslaagde formule, in elk geval in Engeland, waar een op de vijf consumenten zijn online bestellingen op in de winkel ophaalt.

Op de valreep verscheen er dit jaar dan ook nog een Nederlands onderzoek waaruit blijkt dat twee derde van de webwinkels interesse heeft in een stenen winkel. Ruim twintig procent van de ondervraagde webwinkels heeft al (eens) de stap gezet van verkoop via internet (pure player) naar de combinatie van online en offline verkoop (multi-channel retailer). Vooral een eigen winkel is populair (vijftien procent). Maar ook een winkel in een winkel (shop-in-shop; acht procent) en een tijdelijke winkel (pop-up-store; één procent) komen voor. Voor ongeveer een derde van de webwinkels is en blijft internet het enige verkoopkanaal. Zij hebben geen interesse in het openen van een ‘stenen’ winkel.

Dat is goed nieuws voor al die verpauperde binnensteden, die mogelijk weer gaan vollopen met…webwinkels. Inderdaad, de omgekeerde wereld.

Deel dit bericht

1 Reactie

Fred van Rijswijk

Die verpauperde binnensteden komen idd wel goed, het wordt het jaar van de lokale retailers die multichannel kunnen gaan en lokaal kunnen gaan leveren door startups die zich daar op richten, zoals winkelstraat.nl etc en dan komen wij in beeld met lokale leveringen, zelfde dag leveren. 2014 gaat een spannend jaar worden voor ons en de lokale retailers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond