Jeroen Wijering (JW Player) voorzichtig met overnamegesprekken

Jeroen Wijering, de Nederlander achter JW Player, heeft al diverse overnamegesprekken gevoerd, maar is daarmee ‘zeer voorzichtig’, zo vertelde hij gisteren via een live-verbinding vanuit New York aan het Mediapark Jaarcongres.

“We zijn inmiddels een bedrijf van honderd man, als we ons bedrijf gaan verkopen, moeten die goed terechtkomen”, aldus Wijering. “Maar belangrijker is dat we nu nog onafhankelijk zijn. Als we morgen door YouTube gekocht zouden worden, loopt iedereen weg.”

YouTube draaide het eerste jaar zelfs op JW Player, maar inmiddels heeft Wijering overal klanten, van het Witte Huis tot Nu.nl. “Het voordeel dat wij bieden is dat je zelf je advertenties kunt verkopen en geen percentage hoeft af te dragen aan YouTube of een ander kanaal.” Professionele gebruikers betalen 15 dollar per speler per website.

JW Player, genoemd dus naar de maker zelf, begon als een hobby. “In de tijd waarover we spreken had je Quicktime en Windows Player, maar die kon je moeilijk integreren op de website.” Hij creëerde een forum waar gebruikers vragen konden stellen.

In 2006 besloot hij op zoek te gaan naar geschikte zakenpartners. Dat werden Dave Otten en Brian Rifkin uit New York, die een online video-advertentienetwerk hadden ontwikkeld.

Inmiddels wordt de speler op ruim 2 miljoen sites gebruikt. Die vele miljarden video’s per dag afspelen. Opvallend genoeg heeft vooral de zakelijke markt de speler ontdekt, entertainment is een middenmotor.

JW Player biedt inmiddels ook diensten aan op het gebied van video hosting, streaming, reclame, analytics en slimme manieren om video workflows te optimaliseren. “We kijken ook naar mogelijkheden om video beter doorzoekbaar te maken.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug