Deel dit artikel
-

Joep Hutschemakers (Greetz): ‘Werk niet alleen met kloons van jezelf’

Bij eBay in België integreerde hij twee organisaties. Daarna stond Joep Hutschemakers opgelijnd voor een volgende topfunctie binnen eBay Classifieds Group. Tot Greetz hem een kaartje stuurde om kennis te maken.

Dat was vast niet voor je verjaardag…
“Het was via een headhunter. De afronding van mijn toenmalige opdracht was in zicht, dus ik was al in gesprek over mijn vervolgstap binnen de organisatie. Dat zou een GM-functie worden. Maar totdat er concreet ruimte was zou ik COO van de groep zijn als parkeerfunctie. Dat werd dus kiss & ride naar Greetz, iets dat we overigens allebei logisch vonden.”

Wat houdt je werk als CEO in?
“Ik houd me bezig met de strategie, structuur en cultuur van het bedrijf en ben het eerste aanspreekpunt voor aandeelhouders. De afgelopen jaren is het bedrijf hard gegroeid en ik ben er om de structuur, processen en systemen daarop af te stemmen.”

Dat klinkt abstract. Kun je dat invullen?
“Vanuit de investeerders, Greetz is sinds zomer 2018 onderdeel van de Photobox Group, heb je natuurlijk omzet- en winstdoelstellingen. Daar licht een zekere druk op, maar wat me aangenaam verraste is dat ze behoorlijk op de lange termijn zijn gericht. Daar krijg ik energie van. Om de potentie en groei van Greetz nog verder te ontsluiten is met name focus nodig. Doe niet alles tegelijk, maar maak een paar dingen goed af. Ik leg veel nadruk op focus en op impact, niet op het afwerken van takenlijstjes.”

Hoe breng je dat over aan 160+ man?
“Door meer nadruk te leggen op de context in plaats van te veel te willen sturen. Dat houdt in dat ik moet zorgen dat het voor iedereen helder is waar we naartoe gaan. Hoe we daar komen laat ik over aan de teams. En laat ik dus een stuk controle los. Dat is empowerment en houdt in dat ik teams vertrouwen geef en ze ook aanmoedig risico’s te nemen, dingen anders te doen dan ze gewend zijn. Dit werkt alleen als ik bij herhaling blijf schetsen wat de visie is.”

Heb je je lang voorbereid op de overstap?
“Ik ben van de ene op de andere dag van eBay naar Greetz gegaan om de hectiek van juni mee te maken: Vaderdag en de eindexamens. In die periode opereert het hele bedrijf in de allerhoogste versnelling. Dat had ik niet willen missen. Ik heb tot in de late uurtjes meegeholpen met ballonnen opblazen. De saamhorigheid en samenwerking tijdens zo’n stressperiode is indrukwekkend en leerzaam.”

Wat hoop je hier te leren?
“Allereerst ‘situational leadership’. Hoe pas je een leiderschapsfilosofie aan op een nieuwe omgeving? Daarnaast stakeholdermanagement als het gaat om direct samenwerken met investeerders en een board. Als laatste verwacht ik veel te leren van de operationele kant van een online bedrijf.”

“Maar even iets anders. Ik hoop ook heel veel lol te hebben. Hier werken is een explosie van spontaniteit. Er is een tafeltennistafel met de gekste regels die iedere lunchpauze voor de nodige hilariteit zorgt, maar ook skitrips, proosten op succes(jes), borrels en tennistoernooien. En het mooie is: iedereen doet er aan mee, ook collega’s die net nieuw zijn en nog nooit een tennisracket hebben aangeraakt.”

Afsluitend, welke visie of tips zou je met beginnende ondernemers willen delen?
“Ja, leuke vraag. Ik zou hen aanraden ervoor te zorgen dat ze een divers team om zich heen verzamelen. Neem niet alleen mensen aan die een kloon zijn van jezelf. Dat is een proces dat je moet ervaren om de waarde ervan in te zien. Ja, dat levert soms wrijving op. Maar zonder wrijving geen glans.”

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#173).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond