Deel dit artikel
-

Kapitaal voor start-ups op Fundsup naar 1 miljard

De bemiddelingsapp Fundsup is over de grens van 1 miljard euro ‘dry powder’ heen gegaan. Zoveel geld hebben de aangesloten early stage investeerders beschikbaar voor start-ups die financiering zoeken via de app. Meer buitenland lonkt.

Heiko Knot (foto, links), CEO van Fundsup licht toe: “Sinds het begin van de coronacrisis is het aantal geregistreerde investeerders op ons platform met veertig procent gegroeid. Die investeerders zijn met elkaar inmiddels goed voor 1,2 miljard euro aan kapitaal. Mensen zijn steeds vaker op zoek naar investeringen met purpose en impact. Ze willen er ook graag wat plezier aan beleven. Veel technostarters voorzien in deze behoeften. Bovendien heeft de techsector veel minder last van de corona crisis.”

Tachtig procent van de aangesloten investeerders is particulier, of informal investor, en twintig procent institutioneel. Zijn investeren niet als venturecapital, maar om andere ondernemers te helpen en wellicht zelf langs de zijlijn wat te souffleren. Voor FundsUp hebben zich zo’n 4.500 start-ups ingeschreven.

Fundsup is een app die met behulp van een algoritme investeerders en start-ups aan elkaar koppelt. Start-ups die geld zoeken, kunnen zich er uitvoerig presenteren. Investeerders kunnen de beginnende ondernemers er ook uitnodigen voor een gesprek. Als het tot een deal leidt, vindt dat proces buiten de app plaats.

Het matchingsproces op het platform is zo verfijnd, dat een start-up in de kleinste niche uit zuid-Limburg de meest specialistische investeerder uit – zeg – noord-oost Groningen elkaar makkelijk kunnen vinden.

Oprichter en COO Arjen Strijker sluit met lokale universiteiten en daaraan gelieerde incubators samenwerkingsverbanden. Dat levert een vaste stroom nieuwe starters op op zijn platform. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld YES!Delft, Bright Move (Eindhoven), Novel-T (Twente), StartLife (Wageningen), ACE Incubator (UvA, VU, HvA, Amsterdam UMC), Rotterdam en UtrechtInc. Strijker is bezig met internationale expansie en kijkt nu voorbij de eerste stap in België (IMAC.istart).

ETH Transfer uit Zürich en een TU Berlin Centre for Entrepeneurship zijn als eerste instanties op de Duitstalige markt aan boord. “Er zullen er meer komen. De eerste paar zijn altijd het moeilijkst. Nu kunnen we accelereren.”

Het coronavirus heeft het bemiddelingsplatform een duwtje gegeven. Omdat investeerders en ondernemers minder naar fysieke netwerkbijeenkomsten gaan, toont de app zich een effectieve bioveilige omgeving. Strijker: “Elke start-up krijgt nu gemiddeld zes connecties per maand. Dat waren er twee à drie.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Pieter van Terherne

Superleuke vanity metrics. Delen hoeveel er daadwerkelijk geïnvesteerd is via het platform lijkt me niet heel moeilijk? Ik ben benieuwd!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond