Deel dit artikel
-

Korting als marketingmiddel verliest zijn waarde

Online en offline retailers richten zich zo sterk op prijs als concurrentiemiddel dat ze zichzelf in de voet schieten. Een nieuw sectorrapport Retail van ABN AMRO spreekt over een ‘race to the bottom’.

Veel winkeliers zien kortingsacties nog steeds als een manier om verkeer naar hun winkels te lokken en een vorm van klantentrouw op te wekken. Een nieuw rapport van ABN AMRO laat eigenlijk het tegendeel zien. Meer dan de helft (55 procent) van de consumenten geeft aan kortingsacties belangrijk en zelfs heel belangrijk te vinden bij de keuze wat ze bij wie kopen. Trouw aan een merk of keten speelt amper een rol.

Het probleem dan de kortingsacties is, dat ze niet incidenteel en actiematig worden ingezet. Sectoreconoom Mathijs Degeulle signaleert dat een hele sector prijs doorlopend als concurrentiemiddel inzet. “Prijs is misschien wel té belangrijk”, klinkt het waarschuwend. De verkoopprijzen, en daarmee de marges, komen blijvend onder druk als winkeliers en masse overstappen van mid season sale naar pre-sale als de decembermaand nog niet eens is begonnen.

Een groot risico in de kledingbranche bijvoorbeeld is dat de consumentenprijzen hierdoor niet stijgen, maar de kostprijzen wel. Winkels beginnen structureel geld toe te leggen op hun verkopen.

“Gezien het feit dat volumes juist dit jaar iets beginnen te herstellen na jaren van daling en het feit dat er nog steeds een overcapaciteit in de retail is (simpel gezegd: er zijn teveel winkels), is een verdere volumedaling door welke oorzaak dan ook op dit moment zekeret gewenst. Nog even los van het feit dat juist de bestaande overcapaciteit in de sector de concurrentie – en daarmee de prijsdruk – momenteel extra aanjaagt.”

Foto: Taro the Shiba Inu (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

raymond

Ik denk dat korting zijn waarde wel bewijst als je ziet dat 55% van de consumenten kortingsacties belangrijk en zelfs heel belangrijk vinden. Maar wat is de oplossing? Geen korting meer geven? Dan doet de buurman dat wel…

Misschien zijn er wel gewoon teveel winkels met hetzelfde assortiment. Online is het vaak ook nog goedkoper. Je moet denk ik als winkel ook wel wat waarde toevoegen bijvoorbeeld door goede service, een ‘beleving’ creëren, iets unieks verkopen etc.

Harm

Zeker voor webwinkels is prijs waarschijnlijk de belangrijkste van de marketing P’s tenzij je een echt uniek product hebt. Wat echter ten onrechte veel gebeurd is dat iedereen massaal dezelfde korting geboden krijgt terwijl het veel logischer is de aard en hoogte van de korting af te stemmen op het profiel van de bezoeker en het vertoonde gedrag. Gesegmenteerde real-time kortingen, zoals bijvoorbeeld mogelijk met Fanplayr, vergroten de relevantie en dragen bij aan een betere marge.

iman

Eigenlijk kan korting niet zo structureel ingezet worden en betreffen de meeste kortingen een fictieve korting waarbij de gangbare prijs gewoon vooraf omhoog is gezet. Nu door de zichtbaarheid is het duidelijk dat extreme marges niet langer worden getolereerd en moeten ondernemers echt aan het werk om iets te doen voor de klant. De onwetendheid van de consument is niet meer, het is nu aan de ondernemer om de consument te verleiden en de meerwaarde die hij bied in geld om te zetten. Tijd van eenrichtingsverkeer is voorbij..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond