Deel dit artikel
-

KPN wint terrein op televisiemarkt

KPN wint steeds meer terrein op de Nederlandse televisiemarkt, ten koste van kabelaar Ziggo. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt.

KPN won 2,3 procentpunten in marktaandeel gedurende 2015 om het jaar te eindigen met 28,7 procent van de tv-aansluitingen. Ziggo verloor 2,4 procentpunt om het jaar te eindigen met een aandeel van 52,2 procent. Waarmee het nog steeds marktleider is.

Het nieuwe Ziggo Sport-kanaal, dat exclusief voor Ziggo tv klanten is, helpt misschien bij het vasthouden van klanten, maar lijkt niet voldoende om de groei bij het bedrijf te laten terugkeren, aldus Telecompaper.

KPN profiteert van een grote vraag naar televisie via glasvezel en DSL, waarmee het verlies van Digitenne-klanten ruimschoots kon worden gecompenseerd. Het bedrijf eindigde 2015 met meer dan 2,2 miljoen tv-klanten, waarvan bijna 1,9 miljoen IPTV-diensten afnemen. Op de digitale tv-markt groeide het marktaandeel van KPN met 0,5 procentpunt om 2015 te eindigen met 31,5 procent.

De hele Nederlandse televisiemarkt daalde met 6.000 aansluitingen in het vierde kwartaal naar 7,835 miljoen aan het einde van 2015, waarvan meer dan 89 procent digitale tv afneemt. Het aantal digitale tv-aansluitingen groeide met 0,5 procent in het vierde kwartaal, niet voldoende om de 4,8 procent daling van analoge tv-klanten te compenseren.

KPN verwacht de komende jaren een daling van het aantal aansluitingen. Zogenoemde cord-cutters en cord-nevers zullen hun tv-abonnement opzeggen of nooit een tv-abonnement nemen om alleen tv en video via internet te kijken.

De totale omzet uit tv-diensten wordt door Telecompaper geschat op 452 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2015.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond