-

Waarom de televisie naar de cloud gaat

De klassieke uitzendstraat dreigt te verdwijnen. Video wordt steeds vaker via het internet gedistribueerd naar allerlei schermen. Alles verplaatst zich naar de cloud. De Video on Demand diensten lopen daarmee voorop, nu volgen ook kabelaars en telecombedrijven.

Kabelaar Ziggo zat met een probleem: het bedrijf wil zijn abonnees graag dezelfde gebruikservaring aanbieden, maar dat gaat wat lastig met decoders die eens in de tijd moeten worden vervangen. Bovendien willen steeds meer kijkers geen kastje meer in de huiskamer. Dus kopen ze een toestel met een CI+ module. Dat is een kaart die je in het toestel steekt en eigenlijk fungeert als een interne decoder. Nadeel is dat de kijker dan is verstoken van interactieve diensten als Uitzending Gemist.

Ziggo biedt sinds kort interactieve modules en maakt gebruik van software van een Nederlands/Amerikaans bedrijf Activevideo om kijkers een universele gebruikersomgeving aan te kunnen bieden. In feite worden de gebruikersomgeving en de programma’s in de cloud gezet en naar de kijker ‘gestreamed’. Alles is in HTML 5.0 opgemaakt en de ontvangende apparatuur hoeft alleen maar een (minieme) browser te bevatten. Voor kijkers met een CI+ module is de enige voorwaarde dat hun televisie op breedband internet is aangesloten.

Volgens CTO Ronald Brockmann, die een dezer dagen sprak op Cross Media Café: TV in the cloud en on demand, heeft deze aanpak enorme voordelen. Zo hoeft de kabelaar zijn decoder niet telkens te vervangen en kun je zelfs kleine dongels gebruiken om interactieve tv te kijken. ActiveVideo heeft inmiddels diverse klanten voor zijn CloudTV, waaronder KPN en Glashart Media. De aanpak levert enorme kostenbesparingen op. “Je kunt snel aanpassingen maken, zoals je dat ook op het web kunt doen, zonder ingewikkelde softwaretrajecten”, aldus Yoram Levi, hoofd Content & Entertainment van Ziggo.

Daarmee liggen grote kansen in het verschiet voor hostingpartijen, want het videomateriaal moet immers opgeslagen en aangeboden kunnen worden. De klassieke uitzendstraat verdwijnt. In Amerika is een aantal partijen, waaronder Amazon Web Services, Brevity en de Luxe, dat clouddiensten aanbiedt. Naast opslag en ontsluiten van beeldmateriaal, bieden deze bedrijven ook meteen extra diensten aan als editing, encoding en transcoding.

De klassieke decoder kan ook de deur uit, want programma’s opnemen op een harde schijf hoeft niet meer. Als de gebruiker eigengemaakt materiaal wil opslaan, kan dat ook in de cloud. De virtuele settop box is inmiddels al een feit met (omstreden) diensten als Bhaalu.

Een ander voordeel is dat ook kleinere partijen nu makkelijker tv-diensten kunnen aanbieden, gewoon via internet, zoals Netflix dat ook doet. Zij hoeven niet te investeren in een infrastructuur van kabel en glasvezel, kunnen gebruik maken van bestaande hostingpartijen en hoeven zich alleen nog te concentreren op het programma-aanbod.

Deel dit bericht

1 Reactie

L. verhoeff

Betekent dit dat ook adressen met een beperkte adsl bandbreedte (in mijn geval haal ik tussen de 9 en 10 mb/sec binnen) nu tegelijkertijd hd-digitaal kunnen kijken en een andere zender kunnen opnemen en toch voldoende bandbreedte overhouden voor internet en telefoon? Tot nu toe kon dit niet omdat iedere actie 4 mb/sec vroeg (1 zender kijken 4 mb/sec, hd, 4 mb/sec, opnemen andere zender 4 mb/sec = totaal 12 mb/sec dus niets over voor internet en bellen).Als de bandbreedte voor opnemen niet meer gebruikt wordt omdat het programma rechtstreeks naar de cloud gaat kom ik op 8 mb/sec. Net genoeg om de overstap naar een 3 in een digitaal pakket te maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond